23 mars 2011

Vårlöften i min alldeles egna trädgård



Underbart!
De senaste dagarna har bjudit på sol och värme här, igår hade vi 15 plusgrader i skuggan! Jag tog med mig bebis och kameran ut i trädgården och fotade lite vårtecken, planerade stort och vilt i min fantasi hur trädgården ska omvandlas. Just nu är det mest bara häckar, ett par stora buskar, 3 fruktträd, en rosbuske, ett par rabatter och bara massa gräsmatta.





På ett ställe i en rabatt som vi ska flytta så bor det en konstig buske/planta/blomma som har satt en mängd massa nya skott nere vid jorden. Det är som en ny värld för mig det här med perenner och trädgård. På min gamla kära balkong odlade jag mest sommarblommor och alltid i kruka. Det ska bli så roligt, spännande och knepigt att lära sig det här med trädgård nu.



Jag tror bestämt att det är dags att beskära fruktträden nu. Ja, eller mina trädgårdsböcker säger det ;)



Idag steg jag och lillgangster upp kl 7:30, åt frukost och gick sedan direkt ut på en långpromenad i morgonsolen. Helt vindstilla och underbart skönt. Vilken start på dagen! Nu är jag full med energi.

3 kommentarer:

Mimmi sa...

Oooh vad det är roligt att upptäcka sin trädgård!! Jag hoppas vi kommer ut till Gölis i helgen, våra träd och buskar behöver minsann också ses över... Jäkla snö som låg sist vi var där!!!

Lisa sa...

Så mysigt att vara ute i trädgården och bara njuta! Jag hoppas jag kan göra det i helgen, bara det fina vädret håller i sig (det får gärna blåsa mindre dock...).

Den där konstiga blomman, det kan inte vara kärleksört? Jag har såna här hemma men jag kommer inte riktigt ihåg om skotten ser ut så. Det var ialla fall min spontana första tanke när jag såg bilderna.
Man lär sig en del om vad växter, blommor och träd heter efter ett par år med trädgård. Det är kul. :)

Vi bor ca en mil norr om Bläsinge, så vi brukar ta bilen dit om vi ska promenera. När vi var yngre cyklade vi dit, men man är (oftast) inte lika hurtig nu för tiden. ;)

I Stockholm fanns det inget som hette trandagen men det fick jag däremot lära mig när vi flyttade ner till Öland. :) Det blev dock aldrig en tradition i vår familj. Så jag har ingen aning om när det är. Tyckte nån på jobbet sa att det var denna veckan nån gång men de lät väldigt osäkra.

Tack söta du för alla dina vänliga ord om mina foton och kommentarer till dina inlägg!
Jag blir alltid lika glad när du lämnat en kommentar hos mig med, det värmer! :)

Ha en skön onsdag (lill-lördag!) kväll!

Kram //Lisa

Gult Är Fult sa...

Jag hittar fortfarande nya plantor mm i vår trädgård och detta blir ju 4:e våren/sommmaren här nu :-)
Fast då är ju iofs mitt trädgårdintresse ganska begränsat ;-)