24 mars 2011

Kökssoffans nya kläder



Det var en gång en gammal kökssoffa som en dag kom att hamna hos nya rumpvilare och fick sig då både nya kläder och smink. Det tyckte soffan om!



Ja se gud, vad roligt jag tycker att det är att måla om gamla möbler och se dem få nytt liv igen! Först fick det kvistlackas, grundmålas och målas igen på gamla soffan.

Sedan klädde jag av soffan det gamla tyget, hittade ett till gammalt tyg därunder och klädde av det med.



En rolig detalj var att båda tygen var fästa på undersidan med häftstift!



Vi tyckte att lite mjukare kunde Fru Soffa allt bli i formerna, den magra gamla spetan, så vi la på ett nytt lager skumgummi ovanpå det tunna nedsuttna lager som redan fanns. Först hade vi bara tänkt slänga det gamla och enbart ha det nya, men varför sitta mjukt när man kan sitta oförskämt mjukt? :D



Därefter åkte inte häftstiften fram igen utan häftapparaten/maskinen/mr pangpang. Som tur var hade jag en ypperligt skicklig liten hjälpreda som höll fast sittbrädan och tyget medan jag häftade. Annars hade det aaaldrig gått!



(roligt; när jag la den här stora sittbrädan som skumgummi och tyg fästes om, på golvet upp å ner och vek upp tyget och började häfta så kom liten Söt direkt krypandes och ville hjälpa till. Men varje gång jag (med honom på armlängds avstånd) tryckte av och häftade dit en klammer så hoppade han till lite utav ljudet. Fascinerande och skrämmande på samma gång. Så jag busade och sa högt PANG efter varje klammer skjutits av, till bebis stora förtjusning. Sedan höll vi på så vid samtliga sjuhundrasjuottioelva häftklamrar som häftades fast.
*pang*. PANG från mamma. tokskratt från bebis.
*pang*. PANG. skratt.
Sedan dess behöver jag bara säga PANG så skrattar han gott. Älskade tokunge.)





Kökssoffan i sina nya kläder!
Jag är supernöjd, den gjorde sig mycket bättre i vitt tycker jag.


Före och Efter för den som redan glömt och inte orkar scrolla :)





För det är ju så, att det är inte bara färgerna på väggar, lister och fönsterkarmar som gör ett rum. Färgen på soffan är precis lika viktig! Eller valet av tapet.....

3 kommentarer:

becca sa...

Hejsan!
tänk SÅ mycket lite vit färg kan göra, er soffa blev kanon snygg. Tyget och kuddarna blev som pricken över i. Det är svårt att sluta måla om man en gång börjat.
Så härligt att se att våren börjar komma i er nya trädgård, det tar nog ett tag till här hos oss men jag längtar.
Ha en mysig helg, kram Rebecca.

Stina sa...

Så fint du har gjort. Vitt gör mycket för sedan kan man blanda alla olika färger till det.:-) Kram Stina

Lisa sa...

A men sjutton, detta inlägg har jag ju missat helt! :D
Den blev ju som ny soffan! Jättefin!
Hihi, vad roligt det måste låtit när ni pangade och skrattade efter varje sjuhundrasjuttielva häftklamrar du sköt av. Smart sätt att få bort det läskiga i pangandet och göra det till något skoj istället. :)