15 mars 2011

Gotlandslängtan



Det här, det är ett gotlandsägg.
En ljuslykta som lyser helt underbart mysigt när det är mörkt. Vi har under åren köpt med oss gotlandsägg både till vårt eget hem, samt gett bort till vänner.

Jag tror allt att vi ska köpa oss ett gäng ägg till, nästa gång vi åker över. De finns i en underbar gammal butik i Hästbacken i Visby. Det är en väldigt brant liten kullerstensgata i innerstan som sägs ha fått sitt namn eftersom så många hästar halkade, ramlade och bröt benen där om vintern förr i tiden...



Denna butik är så charmig. Huset är så gammalt och snett, de gamla brädgolven knakar och rör sig när man går på dem, det står inredningssaker, handgjord keramik, köksredskap osv överallt och övervåningen har liksom tre etapper. Det är minst sagt spännande bara att gå i den branta gamla lilla trappan upp. Visst har de en del "turistskräp" men också många vackra saker från lokala säljare. Jag rekommenderar ett besök om du har vägarna förbi Visby!



Jag plågar mig själv idag med att se på gamla Gotlandsfoton och längta. Åh vad jag längtar till Gotland just nu. Min sambo är ju gotlänning, men trots det så har vi inte varit på ön mer än 1-2 ggr per år. Nu har J en liten kusin i Visby som är endast 5 veckor yngre än honom, så nu hoppas jag att vi kommer iväg oftare. Båda sambons härliga bröder bor kvar i Visby.



Varje vår så längtar jag lite extra. Det har nog att göra med ljuset (med mera!). Den som inte har varit på Gotland vet inte att allting är lite ljusare där. Marken, himlen, asfalten. Tack vare all kalk de har överallt. Det gör mer än man tror, jag älskar den känslan ljusa Gotland ger mig.

Vi har redan en Gotlandsresa inplanerad i maj, men åh jag skulle vilja fler, fler, fler gånger!
Nu älskling?

5 kommentarer:

Lisa sa...

Det var ett jättefint ägg! Kan tänka mig att ljusskenet från det blir fantastiskt mysigt.
Har själv funderingar på om vi kan komma iväg till Gotland i sommar. Vill gärna tillbaka dit igen, och gärna utforska butikerna i Visby lite mer så tack för tipset om butiken i Hästbacken (vilket hemsk backe det låter som förresten, om det var så att häststackarna gick och bröt benen där om vintrarna! :/ ).

Maj är inte långt borta, du ska se att vips så är vi där. ;)

Ha det gott!
Kram //Lisa

Lina sa...

I maj? Då behöver ni bara pricka in den 28:de så blir allt alldeles kanon ju =)

Lina sa...

I maj? Då behöver ni bara pricka in den 28:de så blir allt alldeles kanon ju =)

Lina sa...

Mäh, jag fick ett meddelande att publiceringen av kommentaren misslyckades första försöket så jag skickade igen men nu ser jag att det kommit fram två likadana kommentarer =)

Ovala drömmar sa...

haha Line, du ska inte skriva EN gång till för säkerhets skull?? ;)