20 mars 2011

Den som älskar grönt ska nog blunda nu...

Så. Vi köpte alltså ett hus vars hjärta vi inte älskade.

Det lät ju hemskt. Och väldigt dramatiskt. Jag menar bara att husets hjärta är ju köket och köket var nog det enda som vi kände på visningen att det här vill vi renovera direkt.

Rummet gick att sammanfatta med ett ord;
GRÖNT.





Taklisterna var gröna,
golvlisterna var gröna,
hela fönster samt fönsterbänkar var gröna,
gardinstången och hyllan där ovan var gröna,
elementet var målat grönt,
alla stommar till alla köksskåp var gröna,
en bred list ovanför kaklet var grön,
de till synes vita kakelplattorna har strimmor utav grönt i sig,
och ja tapeten som syns på fotot här ovan var ju grönmönstrad.

Phu.



Fotot ovan är från mäklarannonsen och tio gånger ljusare än i verkligheten. Allt grönt var liksom mörkare grönt än det ser ut här, men det är tyvärr den enda förebild jag har på hela köket.

Men att renovera kök är ju ett väldigt stort projekt, så vi hade tänkt vänta tills sommaren med alltihopa. Vitvaror behöver bytas, bänkskiva, kakel, nya luckor, nytt golv osv osv...

Dock började jag efter ett par veckor att få en smärre grön-depression och lite svårt att andas i köket (förlåt alla gröntälskare) så en dag frågade jag sambon lite försiktigt om jag inte skulle börja grundmåla bara fönstrena? Tar det lång tid tror du?
-Nej då, det kan jag göra ikväll! svarade han.



När han hade grundat fönster och fönsterbänkar kunde han inte låta bli att gå på golvlisten med.... och sen råkade han fortsätta med fodret runt dörren.... och sen oj kom han bort till skåpsstommarna och det gick inte att hejda penseln! Det vita ville bara fram!! :O



Så då var jag ju bara tvuuuuungen att måla elementet med!



Det gröna skulle bort, utrotas, varje litet spår, som ett maniskt tvångsbeteende, måla måla måla bort det ondskefulla gröna!!

Så när alla stommar, taklister, golvlister, foder, lister ovanför kaklet, fönster och fönsterbrädor samt elementet var färdigmålade vita kändes allt lite bättre. Och plötsligt samtidigt som ett kaos? Nej men nu kan vi väl lika gärna göra klart väggarna i köket och piffa mathörnan! Så får vi ta det stora med luckor, bänkskivor, nya vitvaror och golv i sommar eller nåt.

Åh vad fint det blev!
Foton kommer snart ;)

2 kommentarer:

Lisa sa...

Hahaha... Vad roliga ni är!! ;)
Men jag förstår er. För även om grönt är snyggt så ska det ju vara på rätt ställe. Och rätt ställe (jag tror vi delar åsikt där) var inte där ni hade grönt.
Så jag förstår lättnaden ni känner efter att ni målat vitt istället.
Jag kände ungefär likadant när vi målat vår fönster vita och bytt tak-, golv-, dörr- och fönsterlister från brunsvarta till vita istället. Det var så deprimerande innan och uppstod en ljuv lättnad när det var klart.
Keep on the good work! :)

Kram kram //Lisa

Små steg till ett enklare liv sa...

Tänkte skoja o skriva ' grönt är skönt' eller ngt sånt.Men förstår precis.Man ska trivas i sitt hem-varje dag.Köket ÄR ju ändå hemmets hjärta.Väntar på bilder... kram *piah*