4 maj 2009

Vårteckensutmaningen



De senaste 6 måndagarna har jag visat vårteckensfoton, med stor glädje. Det har varit ett mycket roligt initiativ utav Viveka på bloggen Humlebacken som medfört att jag verkligen sett och njutit utav våren på ett större sätt än någonsin förr. Men nu är det knappt vår längre i östra Småland, jag tycker snarare att det känns som försommar. Men definitionen är ju flytande...

Fåglarna sjunger fortfarande om vår, tulpanerna blommar än, kvällarna är fortfarande så kyliga att det blir ett vitt moln när man andas, men mitt kära körsbärsträd har helt blommat över, gräsmattorna klipps för fullt, snart är varenda buske och träd grönt och i helgen gick jag barfota hela lördagen. Är det ännu vår då?



Det får nog bli min sista vårteckensmåndag idag? Men jag är sugen på att fortsätta med naturfoton, eller årstidsfoton, det är så roligt att försöka fånga nuet och kunna gå tillbaka och se på, men också för att uppskatta nuet, naturen och ja livet, lite mer!

I helgen som gick har vi lägenhetsbor njutit sommarvärme i trädgård hos sambons föräldrar. De har ett torp från 1800-talet som varsamt renoverats i gammal stil med engelsk/fransk inredning. Ett underbart ställe med härlig trädgård. Gissa om man blir sugen på hus!?
Tills den dagen kommer får man passa på och njuta av trädgård hos andra.



Välkommen!



Sitta ute och äta grillat är sommarkänsla! Marinerade quornfiléer, råstekt potatis, en stor sallad och ett gott vin i skönt sällskap.



Lugnet på landet. Jag älskar det.



Vackra tulpaner i lila.



Underbart med trädgård och sittplatser både i skugga och sol!



Julros, tror jag.



Pelargonplantor.



En hungrig humla på gottisjakt!



Vackert.



Blå små skönheter som njöt sol.


Terracotta på rad.



Vacker, klassisk röd tulpan i full blom.



Jordgubbsplantor här och där mellan blommor och buskar är ett roligt inslag i en solig rabatt.


En söt glasveranda för både folk och grönt är en önskedröm för mig i framtiden.



Grönt i nitroglycerinlådan!



Ett riktigt gammalt päronträd börjar bli grönt.


Rötter.


Jag vet att jag sagt det förr, men det här är sannerligen årets vackraste årstid.
Jag älskar den! Mer i år än någonsin förr. Jag njuter totalt.
Fåglarnas sånger, lukten av blommande fruktträd, friska vårkvällar och den lysande, nya grönskan som syns överallt.

Älskade vår!

3 kommentarer:

Mejrams! sa...

Åh, så härliga bilder du bjuder på. Jag får en sån längtan att bo på landet, trots att jag faktiskt gör det. Konstig känsla! Men dina bilder är så fina. Ha en härlig dag!/Merja

Camilla sa...

Visst uppskattar man som lägenhetsbo att komma hem till folk med trädgård såhär års. Och inte lite sugen på att köpa hus blir man heller!! Det ser ut som att ni haft en skön helg, det hade vi med på Österlen...försöker leva på minnena nu när det regnar och är trist ute. Kram Camilla

Lisa sa...

Ser ut att vara jättefint! Fina bilder du tagit också! :)