13 maj 2009

Mitt lilla paradis


Åh, ljuvliga balkongtider :)

Det är så härligt ute på balkongen nu!
Äntligen är det fullt med grönt därute, även om klättrarna inte kommit upp i nätet eller i kommande spaljé ännu så är det mer ombonat och mysigt därute bara plantorna kommer ut.

NU har jag äntligen tagit ett beslut.
Det blev alla tre sorterna utav Blomman För Dagen i stora, nya lådan, inga krasse dock pga färgerna. Framför dem har jag planterat kantlobelia och hänglobelia, blåa. Däremellan ska det också ut blomstertobaksplantor när de växt sig lite större. Tre storlekar på växter, samma färgskalor. Det blir färgtema vitt, blått och lite rosa. Blir nog jättefint. Tack för alla smakråd!



Dessa på bilden nedan är de enda plantorna som fortfarande bor inomhus. De få klättrarna som är inne ännu kan nog flytta ut nu egentligen, men övriga småplantor får nog växa till sig lite mer först. Basilikan får nog inte flytta ut förrän det är högsommar, om jag inte ska ha dem inne hela tiden...Har inte bestämt mig.



Så fort blomstertobaken är lite större ska de ut i lådan med Blomman För Dagen, som sagt. De är så konstiga, bladverk och stjälk upptill är kraftig och fin men ytterst lite rötter och stjälken är enormt tunn mellan rötter och första bladparen... Ömtåliga.



Idag fick jag lite spunk på balkongen, jag har liksom under avhärdandet bara ställt ut plantorna på bänken och golvet och det har minst sagt varit trångt och stökigt. Idag höll jag på och planerade noga vad som ska bo var, hur allt ska få plats och hur jag ska få så mycket golvyta fritt som möjligt men ändå ha en sprunkande grön balkong... Jag flyttade om växter, tog bort ett bord och en stol och vips kändes balkongen dubbelt så stor. Skönt!





Med så liten yta är det svårt att fota en helhet, men bortom bänken står nu tomatplantorna och på foto kanske det ser mer "grönt ut" på förebilden, men i själva verket känns det mer inramat utav grönska, men ändå rymligt därute nu.



Där den blå bänken är ska vi försöka hitta en liten smidig soffa att ha. Bänken är egentligen bara till låns nämnligen.



Köpte en ny kruka idag, jättestor! Endast 35 spänn på Ikea! Samt 19 kr för fatet. Galet billigt.



I denna ampel ska det bytas blommor snart. Jag är egentligen inget fan utav penséer, men dessa blommar så fint fortfarande så de får leva ett tag till. Vad som ska bo däri sen är ej klart än, det blir både soligt och blåsigt däruppe. De som bor däri får sol nästan hela dagen.



På andra ampelplatsen hade jag en liten ampel med penséer i som nu är utbytt emot den stora. Däri planterade jag igår två sorters krasse som ett experiment, hoppas det blir snyggt... Krassen är ju egentligen klättrare och kan bli 3-4 meter lång, men hoppas jag kan slingra ihop den och ha den lite lagom hängandes ifrån ampeln här.. Just nu ser det inte så kul ut, men det växer nog till sig.



Balkongvy.



I min enda väggampel har en pelargon fått flytta ut. Den köpte jag i vintras, har väldigt fina färger. Dock är detta en urdum väggampel, söt som socker, men grund och utsatt. Den får man vattna 2 gånger om dagen sommartid om det ska överleva. Håller tummarna för fru pelargon.



Mitt favoritobjekt på balkongen är definitivt denna gamla fotogenlykta. Det är gammalt arvegods och den skulle säkert gå att få igång, men jag har valt att enbart ha den som prydnad. Den är stor och mysig!



I en stor kruka har jag planterat enbart fjärilskrasse. Älska! Mina principer till trots så petade jag idag faktiskt ner en mörk småblommig pensé i mitten :O Om den blir hög och ful river jag bara ut den och sätter något annat kul där, kanske någon av mina Asterplantor.



En kruka med sallad växer fint. Dock behöver de nog gallras/planteras om snart. Framöver tänker jag peta ned några frön sallad i fler krukor, har läst att man med fördel kan peta ned salladsfrön mellan blommorna i lådor och krukor.

Oj, ja mycket balkong blev det.
När jag varit mycket ute och planterat en lång stund och sedan dessutom fotat eländet också så är det ofta en viss herre ropar på uppmärksamhet! Jag höll på att skratta ihjäl mig när jag lyckades ta detta fotot mitt i ett jamande, hihi han är grymt skön den där katten.

"Hallååååååååååååååååå, jag då??!"

7 kommentarer:

Vit som snö sa...

Vilken sekundbild på katten, helt underbar!
Du kommer att bo i ett blomsterparadis i sommar. Ska bli kul att se när allt växt till sej!
Kram cilla

Lisa sa...

Ja bilden på katten är verkligen helskön! Haha!! :D

Du borde vara med i Barometerns balkongtävling "vem har finast balkong" (om de har någon i sommar)!! Lär ju bli såå mysigt när allt blommar och grönskar ordentligt där ute!

Fotogenlampan är ju jättefin! Kul att ha arvegods som är så fint och som man verkligen vill använda.

Ha de!
Kram //Lisa

Vit som snö sa...

Nej då, vi brukar inte alls åka över tll Gotland, det är bara mina föräldrar som har vänner med sommarställe där. Jag har tyvärr aldrig varit där. Min man har jobbat där en period o han vill absolut dit igen. I den norrländska byn där jag bor så bor det flera gotlänska killar. Det är kärleken som har lockar dom hit:-)
Kram Cilla

Camilla sa...

Visst har du ett litet paradis där på din balkong! Blev betydligt snyggare efte att du röjt undan lite av frösådderna. Blir lätt lite stökigt men visst ger det härlig grönska ändå. Hoppas du hittar en fin soffa! Ha en skön helg. Kram Camilla

nissar sa...

Tack för besöket och kul att hitta hit. Skulle vara urfint med vit slingerkrasse i din stora låda. Jag lägger upp bilder sen när min blommar så får du se hur den blir!

Viveka Gulda sa...

Hej
Nu är det dags för avslutning i vårteckensutmaningen. På måndag kör vi Grand Final och jag kommer att lägga ut allas adresser i ett inlägg och uppmana folk att gå runt och titta på finalen. Det vore jättekul om du ville göra ett avslutningsinlägg och visa hur långt våren har kommit hos dig!
Kram
Viveka på Humlebacken

becca sa...

Vad härlig katten är!

Det kommer att bli super snyggt i din balkong i sommar, härligt att gå ut där.

Jag länktar så tills vi får veranda det är ju så härligt att sitta ute men ända skyddat och mysigt, men det dröjer nog hos mig, vi ska bygga ut huset nu i sommar och sen ska det bli veranda från utbygget, det blir kanske nästa sommar.

Nu när vi inte har något tak vet jag inte riktigt när jag ska flytta ut mina plantor, tomaterna och basilikan får bo inne ett bra tag till men krassen kanske snart får flytta.

Ha en bra helg, kram Rebecca.