24 maj 2009

Kattbalkongen



Ja sommarblommor och rosbuskar i all ära, men den här balkongen är i första hand våra katters rum. En plats för dem att sola, njuta av vinden i morrhåren, en utkiksplats där man kan studera allt som händer utanför, en plats där roliga lekkompisar såsom gråsuggor och flugor kan komma på besök.



Så om det är nåt jag ska odla borde det ju vara kattgräs. Jag har provat flera gånger att så kattgräs från frön man köper som heter just så, men det blir inte så tätt gräs och katterna river upp det med rötterna direkt när de smakar. Så igår tog jag mig friheten att sätta spaden i jorden och på okänd ort stjäla ett par äkta grästuvor. Jag hann knappt plantera dem i krukor här hemma innan katterna ville smaka!





Varför ska katter käka gräs då? De är ju köttätare.

Jo men katter tvättar sig så förbenat ofta och får då i sig väldigt mycket päls. Det är inte nyttigt med päls i magen, så katter ute går ju och käkar gräs för att det sätter igång en kräkning, och när de kräks upp gräset så kommer hårbollarna med! Fiffigt.




Robbi blev som galen, han mumsade gräs som en liten häst och det tog inte mer än ett par minuter innan han hade kräkts upp en stor gräsblobba på vardagsrumsgolvet. Mycket riktigt, gräs med hårbollar i! Duktig kisse ;)



Jag har blandat gammal jord med ny, slängt i en del gräsfrön och hoppas på att kunna hålla dessa grästuvor vid liv hela sommaren. Vi får se om det lyckas. Det blev lite sött också tycker jag.

Mer gräs åt kattfolket! :D

5 kommentarer:

Vit som snö sa...

Jaså det är du som grävt hål i vår gräsmatta! Hihi, skoja bara! Det var väl en fiffig ide'!
Vad kul att du gillade min pall. Jaa, den var ju mörkbrun o klädd i ett gräsligt tyg när jag köpte den för 20 kr o jag såg nog en del som tyckte att jag köpte en hemsk möbel. Dom skulle se den i Gotlandsstuket nu, man kan göra mycket fint av fult!
Kram Cilla

Mies Balkong sa...

Nu blev mina katter avundsjuka! Jag har ju haft en trädgårdsbalja i flera år till katterna och gjort precis som du; ett spadtag med gräs/ogräs. Men i år tänkte jag slå på stort och odla riktigt gräs och det har växt och blivit så långt, tätt och vackert.. men katterna bara tittar på det och fnyser.

Jag har faktiskt gjort en reservblogg här på blogspot för det är ofta problem med den andra. Vet inte om den kanske kraschar en vacker dag och då försvinner ju allt... Så titta gärna in där för den ekar tom och ödslig haha!
/marie

becca sa...

Nu lärde jag mig något nytt igen( jag kan inte så mycket om katter), smart att odla (eller gräva) gräs i krukor på balkongen.
Dom ser ju ut att trivas gott där ute i solen.

Ha det bra, kram Rebecca.

Lisa sa...

Hihi, vad smart att ta en liten grästuva utifrån, och det blev faktiskt jättefint med gräs i krukor tycker jag. :)

Hur går det i skolan, har det börjat lugna ned sig för dig nu? Vad är det du pluggar?
Jag har ju börjat med en kvällskurs i ekonomi nu, får se hur mycket pluggande det kommer krävas..

Ha de så bra! Kram //Lisa

LineRoolz sa...

Hepp. gött för katterna att få upp lite hårbollar, King brukar hjälpa grannarna längst ner att "klippa" gräset... men hårbollarna kastar han upp här inne hos oss, mysigt värre =P Läste i min kattbok att katter lätt får för mycket slem i magen och då käkar de också gräs för att få upp det =)