22 maj 2009

Sköna Gröna




Nu växer det så det knakar på min kära balkong!

Här ovan, ampeln som jag på prov planterade buskkrasse och slingerkrasse i har börjat växa till sig lite, men det kommer nog växa mycket till.



Blomstertobaksplantorna som var pyttesmå så länge att jag nästan tappade hoppet börjar bli fina i storlek och snart har alla avhärdats och flyttat ut. Hade ju tänkt ha dem i Lådan ihop med Blomman För Dagen och Lobeila, men jag börjar bli fundersam om de får plats, det växer så bra i Lådan nu.



Det roliga med fotot här ovan är att de stora bladen som hänger ned mest är min egensådda kantlobelia och de minsta bladtussarna som är mer buskiga just nu, är köpt hänglobelia.. tss verkar som de bytt egenskaper. Tyvärr fick jag bara fram två kantlobelia själv, därför köpte jag ett par tussar hänglobelia.



Här ovan till vänster, de två fröna Ananastis som tog sig, den ena växer dock mycket bättre än den andra. Till höger, en Ringkrage, de växer så roligt och kurvigt.





BASILIKA -mums! Åh så bra de växer! Jag går och petar på dem och sniffar varje dag, älskar lukten utav basilika. Jag har sått ännu mer, tänkte ha mig en BasilikaDjungel inne ;) Så man kan skörda och mumsa med gott samvete menar jag.



Apropå gott så har äntligen några gräslöksfrön grott hemma hos mig. De var då svårflörtade.
Ser lite konstigt ut i jorden pga att en av mina kära katter tyckte att man skulle upp och kliva i min svårflörtade gräslök!! grr. Dessutom står det två stora gräslökar i krukan som jag plockade i skogen för någon månad sedan. Egentligen är jag ingen stor gräslöksätare, men när det inte ville gro så gav jag mig sjutton på att det skulle lyckas! Vi får väl se om det blir något klokt utav detta...



Mer gottis. Jag planterade om lite sallad, de stod så tätt. Har aldrig odlat sallad innan, vet inte riktigt hur tätt de ska bo, men hoppas det blir bra så här.



Mitt experiment med att sätta en slingerkrasse i en glasburk verkar till min förvåning överleva. Nu har den stått i skuggan en vecka också och började plötsligt växa som sjutton. Skumt, jag trodde krasse gillade sol men det är fler som verkat växa mer i skuggan?



Söta pelargonen i väggampeln.



Krassekrukor! Till vänster ovan slingerkrasse samt buskkrasse, till höger Fjärilskrasse. De växer jättebra, speciellt de till vänster som fått jättestora blad.



Myshörnan.



Kära Asterplantor växer glatt! Har aldrig odlat dem innan heller, hoppas, hoppas det blir många söta blommor.



Smultronplantan står snart i blom! Härligt.

Det blir bara mysigare och mysigare på balkongen, åhh. Än har inget fått klättra upp i nätet men det är nog bara en tidsfråga nu. Snart åker jag bort, är i Göteborg hela nästa vecka och det blir spännande att komma hem sen och se allt som hänt. Jag har mycket att hinna plantera om innan dess, men så fruktansvärt mycket skolarbete också. Det är inga roliga tider nu.

4 kommentarer:

Vit som snö sa...

Men vilka gröna fingrar du har! Det lär snart vara en lummig djungel att njuta i!
Håller med, basilika doftar (och smakar) ljuvligt!
Ha det bra i Göteborg!
Kram Cilla

becca sa...

Gud vad det växer hos dig!
Mina plantor är ju så små jämfört med dina, undrar vad jag gör för fel, hoppas att det har att göra med att du bor längre söder än jag gör.

Väntar jätte mycket på basilikan, planterade över den i ölmuggar om du sa så nu hoppas jag att det börjar växa mer.

Ha en bra vecka i Göteborg, kram Rebecca.

Lisa sa...

Vad härigt att se allt det gröna, och vad det växer!! :) Coolt med slingerkrasse i glasburk, fiffig idé som nog kommer bli jättesnyggt när det kommer till blommor sen också! Hoppas du får en skön vecka i Göteborg, allt skolarbete till trots.

Älfgärdet sa...

Ja oj så det växer hos dig. Men du har ett bra odlingsklimat där på balkongen förstås. Saknar mina katter så när jag ser dina... Fast min norska skogskatt var helt galen i det mesta som jag sådde & rykte ofta upp de små nygrodda plantorna. Men katterna höll mig alltid sällskap i trädgårdsarbetet!
Du läser också i Gbg! Jag läser en distansutb: Kulturvård o byggnadsvård, & ska in på litteraturseminarium nästa vecka. Håller på & skriver på mitt projektarbete + en avhandling om linolja :). Mycket arbete kvar.... men så måste man ju slinka ut i trädgården & in här ibland också!