6 maj 2009

Första skörden




Igår lagade jag spaghetti och quornfärssås till mig och sambon och jag blev så hemskt sugen på att ha färsk basilika i maten så jag kunde inte låta bli att plocka lite utav det jag har odlat. Det är första gången jag ätit krydda som jag själv odlat från frö, det var den godaste basilika jag någonsin ätit! Vilken speciell känsla. Jag ska nog så ännu mer basilika.





I helgen som gick hälsade vi på sambons föräldrar och fick lite saker utav dem, så snällt. Bla en stor helkroppsspegel vilket vi saknat länge sedan ena katten välte och krossade vår gamla för över ett år sedan, vinglas, samt en hel servis med vitt porslin.





"Spegel, spegel på väggen där... säg vem i hemmet som mest fåfäng är?"


Jag vill måla spegelramen vit men sambon tycker den är snyggast som den är. Vi får väl se hur det blir. Ett problem är bara att vi inte riktigt vet vart den ska hänga, det finns inte riktigt någon given plats för den just nu.





Porslinet vi fick är enkelt, vardagligt men sött. Vi har haft ett himla hopplock utav tallrikar och skålar dels från sambon, dels från mig samt en del från auktionsfynd. Dvs massa olika sorter och färger, vissa kantstötta och tråkiga. Nu har vi vardagsporslin som är enhetligt, vitt och med många utav varje sort, jätteskönt!







Till min enorma glädje har mitt slit med att lära mig ta hand om orkidéer börjat löna sig. Förr har jag antingen vattnat ihjäl dem eller torkat ut dem genom att glömma vattna samt att jag lät dem stå på fönsterbräde över hett element mitt i vintern...

Det var en stor sorg hur mina stackars orkidéer som vänner och söta bekanta köpt åt mig, såg ut i höstas. Men skam den som ger sig! Jag gav mig sjutton på att lära mig dem och läste allt jag kom över om orkidéer. Sedan detta årets början så har jag en bytta med vatten som jag sänker ned dem i en gång varannan vecka ungefär, där i får varje orkidé stå uppåt en timme, sedan får de rinna av innan de hamnar i krukan igen. Nu i vår har jag även haft orkidénäring i vattenbadet. Jag har t o m vågat köpa mig två nya orkidéer själv.

Å ser man på!



Två utav dem har satt knoppar!




Det ser också ut att komma ny stängel på ett par utav dem. Vilken lycka :) Jag har visserligen bara 5 orkidéer och 2 av dem köpte jag ju i vår (de blommar ännu) men jag verkar ha fått liv i de 3 vanskötta stackarna igen. Den som har satt flest knoppar är en underbar tvåstänglad stor vitblommande orkidé som jag fick utav svärföräldrarna, längtar tills den blommar!





Idag öser regnet ner här. Ganska skönt, naturen behöver det. Kanske vi med?
Återhämtning, ladda om, vila skinnet från solen, kroppen får för en dag vila från alla projekt våren väckt i våra hjärnor, samt förstås liv till naturen att orka växa och blomma mer efter dessa superveckor. Jag gick en morgonpromenad med lånehunden i regnet och njöt. Naturen fascinerar mig.

Tystnad.
Det enda som hörs är ljudet av regndroppar emot min fönsterruta.
Ro.

2 kommentarer:

becca sa...

Tack, för allt gulligt du skrev om Es rum, vi tycker jätte mycket om rummet.

Så gulligt av dina svärföräldrar, vad mycket saker ni fick, förstår att du vill måla speglen vit men ibland får man lyssna på den man bor med =), du kan ju vänta en stund så kanske han ändrar sig.

Ja, jag har tänkt att sätta in kort på min plantering men jag är rädd att dom inte växer och blir fina och då är det ju trist, men jag tar nog snart några kort, igår planterade jag basilika och timjan, tänkte sätta ut dom i min zinkbalja senare när dom tagit sig. (om det blir något). Det va kul att se din basilika, är det något jag ska tänka på? Har planterat dom i min "plugglåda".

Orkidee´ är min favorit, har nästan bara såna =), det brukar komma mycket knoppar nu när det blir ljusare ute, har en som M fick av mig för snart tio år sedan och det kommer blommor på den än, men bladen är inte så fina längre.

Ha det så bra, kram Rebecca.

Lisa sa...

Visst blir man glad när orkidéerna kommer till liv igen?! Jag har två och båda har börjat knoppas nu, det är så härligt! Lycka till med dina knoppar nu! Kram Lisa