10 maj 2009

Kärleken till ett blad



Jag är allt lite kär.
I de vackra bladen på Blomman För Dagen. Ja, eller Ipomoea som de verkar heta på latin. Jag har 3 olika varianter, en vit som kallas Milky Way, en blå som kallas Heavenly Blue samt en variant med blandade färger.

Här finns en underbart söt liten film på hur Blomman För Dagen hittar till sin klätterpinne, det kan ibland verka som om de har skelett och medveten rörelse i sina små stjälkar tycker jag. En spännande rackare!

http://na-serv.did.gu.se/plants/morngloryB.html


Här är en liten kärleksförklaring i foto,
till det vackraste bladet jag vet.














Det är roligt med växter där bladen är lika vackra och fina att se på som blommorna.
Idag har jag haft alla mina plantor (utom de minsta) ute hela dagen på balkongen. Tanken är att plantera i lådan imorgon. Vi har inte kunnat köpa spaljén ännu, då både jag och sambon är förkylda, jag har legat på soffan hela dagen idag och varit ynklig. Största händelsen idag var att bära ut samt bära in plantorna och att fota bladen. Annars har det bara varit snytpapper, nässpray, halstabletter, Alvedon, Bromhexin, dricka, dricka, dricka och tjocka täcket över mig i soffan framför DVD-serier på TVn hela dagen.

Så eländigt! Jag avskyr att vara stilla en hel dag!
Men jag blir lite gladare av att titta till mina små älsklingar, förlåt odlingar, åtminstone.

3 kommentarer:

Vit som snö sa...

Åhh, en riktig vårförkylning ni dragit på er, trist!
Vackra blad, jag håller verkligen med! O när jag väljer växter ute, perenner då, så ser jag nästan ännu mer på bladverket. Kanske därför jag älskar funkior, deras blad är såå vackra!
Krya på er!
Kram Cilla

Anonym sa...

Underbara blad! Du är så duktig på att plantera och verkligen sköta om dina växter! Mina fröer som vi köpte på plantagen för evigheter sen ligger kvar i sin lilla påse.. Ska försöka ta mig i kragen och plantera ut stackarna... ;)

Måste träffas någon dag snart nu när ni blivit friska sen!!
Kram

Lisa sa...

Nej men usch, låter inget roligt alls att vara så förkyld. Och speciellt inte denna årstid när det är så mysigt att vara ute. Hoppas du kryar på dig snart!

Jag ser fram emot att se hur dina blomman för dagen kommer se ut när de blommar sen, har inte hört talas om dom förut så jag vet inte alls hur de ser ut! :)

Japp, det var på Rusta i Kalmar jag köpte kuddarna till kattsängarna. Första gången jag var där och det var ingen rolig butik direkt, men uppenbarligen kan man hitta grejer där med ibland.