7 maj 2009

Massa nytt på balkongen!




När man är krasslig så är bästa medicin att belöna sig själv med något efterlängtat, eller hur?

Så när min mamma ringde och frågade om jag ville följa med till en mysig handelsträdgård här i krokarna som jag varmt kan rekommendera, kunde jag inte låta bli!

På handelsträdgården köpte jag två plantor med tomater, håll i hatten, nu ska vi se om min solsnåla balkong kan fostra fram ett gäng goda tomater åt mig! Jag rådfrågade också dem om vilken typ utav ros som skulle passa bäst på min balkong, efter tragedin jag nämnde i förra inlägget... Det blev en vit liten rosbuske som fick följa med hem, den blir ca 80 cm hög, lagom. Ett tag funderade jag på en klätterros men efter att hon berättade att de gärna sticker iväg 3-4 meter så skrotade jag kvickt den idén. Rosen jag köpte heter Alba Meidiland.





Egentligen skulle jag främst titta på krukor då jag har för få stora krukor, men jag insåg att det inte är runda krukor som jag behöver utan en rejäl låda, för att stjäla så lite golvyta som möjligt på balkongen. Jag målade upp min vision för mamma, om denna tråläda jag ska bygga, avlång, smal men hög och ska stå intill min blivande spaljévägg. Då kläcker mamma ur sig, men en sån låda har jag en extra över därhemma som jag inte tänkt använda i år, du kan ta den!
Perfekt :)
Jag var osäker på måtten men den passade löjligt bra in!





Precis som jag hade tänkt mig det i huvudet. Den behöver oljas, annars är den tippentoppen. Jag häftade fast plast ordentligt inuti och sen i med ett lager lecakulor i botten. Sedan på med massa jord, gick åt en hel del.





Trots att jorden är näringsberikad redan (balkongjord) så hade jag i lite extra långtidsverkande näring som blandades runt i jorden.





När lådan var full med jord var det bara att vattna och sedan plantera...

Men VAD??





Denna hära lider utav sjuklig beslutångest. Ska lådan vara full med krasse? Å alla tre sorterna eller bara en sort av de krasse jag sått? Eller ska jag ha enbart blomman för dagen i lådan? Men de är mer känsliga emot kylan och jag har inte vågat låta dem sova utomhus ännu... Eller vad ska det vara i lådan egentligen?? Jag har egensådda plantor utav slingerkrasse, buskkrasse, fjärilskrasse, 3 olika sorters blomman för dagen, blomstertobak, kantlobelia, aster, ringkrage, doroteablomma (men de växer kasst) och ananastistel.

En vision är att ha blomman för dagen med kantlobelia (eller hänglobelia?) framför dem i lådan, som jag ställt upp det här nedan.





Men jag vet inte... Det ska bli en slags stor spalje bakom lådan emot väggen. Den kommer bli tokläcker om min vision kan bli verkligheten, i mitt huvud vet jag precis hur jag vill ha det. Men eftersom jag lider svårt att min beslutsångestsjuka så sköt jag på beslutet och planterade helt enkelt ingenting i lådan ikväll. Förslag tas Gärna emot!





Ja fegisar har inget i jorden att göra ;) Nu ska jag ge mig på att försöka få tomater på min balkong med enbart 4-5 timmar sol om dagen. Sorten heter Quadro och ger plommonformade tomater med tunt skal och är välsmakande.







Ja, nu börjar det äntligen se lite grönt ut på balkongen! Mysigt.





Som socker på kanelbullen har jag också fått en ny oväntad liten vän på balkongen idag. Nej, jag har varken köpt eller sått den. Det växer så många smultronplantor i mammas trädgård så hon tyckte att jag kunde gräva upp någon planta och ta med mig hem. Tack! Hoppas den ska trivas hos mig. Den är redan katternas favorit, hrrrrm.

Inget snaskande på min smultronplanta om jag får be!





Ska bara hitta någon mysig soffa att ha på balkongen också, lånemöblerna måste vi snart lämna tillbaka tyvärr.

9 kommentarer:

Lisa sa...

Jag tycker du ska ha kantlobelia eller hängloblia längst fram och sen blanda lite några av dina andra sorter, tex aster, blomstertobak, krasse och ringkrage. :) Ojoj, blir kanske trångt i din kruka då men jag tror det kan bli fint med lite blandat. :) Lycka till!

becca sa...

Något tips på vad du ska ha i lådan får du inte av mig =), men det kommer att bli jätte snyggt när det växer upp på väggen. Snällt av din mamma att du fick (låna?) lådan, har man fått en ide vill man ju ha det så med en gång och det kan ju ta lite tid att bygga.
Du får nog köpa en liten soffa om alla dina blommor ska få plats!

Glömde att säga om orkidee att du ska inte ta bort "stången" som blommorna växer på när blommorna är borta, oftast kommer det ett nytt skot från den, men det vet du säkert redan.

Ha en härlig helg, hoppas solen lyser där du bor, här regnar det!

Kram Rebecca.

Mejrams! sa...

Jag tycker att du bara ska ha en slingerkrasse som klättar i lådan och sedan blanda in litet av det andra och avsluta med hänglobelian längst fram. Titta vad som fungerar tillsammans i färg också, brukar bli finast då.
Jag har också undrat hur det gick för kaninerna och vi såg till dem och mamman under dagen. Men sen försvann de. Ha en bra helg!/Kram Merja

Camilla sa...

Nä en tur till en handelsträdgård brukar inte sitta fel när man ebhöver piggas upp lite. Ser ut att vara en perfekt låda du fått/lånat av din mamma. Tycker du ska välja det du tror blir fint tillsammans i lådan, är ju svårt för någon annan att säga vilka färger du tycker blir fina ihop. Men jag hade inte varit rädd för att ha massor med grönska där :) Hoppas du hitta någon bra möbel till balkogen, jag letade ett bra tag innan jag hittade min soffa. Ha en skön helg! Kram Camilla

Camilla sa...

Soffan på min balkong hittade jag på blocket, kostade 900 kr och hade stått i ett äldre pars trädgård. Tittade på en del loppisar men där tog de ofta ca 2000 kr för gamla järnsoffor - har väl förstått att de kan ta så mkt för dem nu för tiden.
Min gamlamormor är inte lika blomintresserad som jag men hon uppskattar att ha en del pelargoner och andra sommarblommor i sina krukor på balkongen. Dock inte i närheten av så många krukor som jag :) På spaljen har jag förutom klematis en pipranka och blomma för dagen som du förstått. Har funderat på att peta ner nån mer klättrare eftersom piprankan är lite trög i starten (satte den förra året). Men väntar nog lite och ser, kan ju alltid peta ner även blomma för dagen där, tar ju sig snabbt. Eller mina uppdrivna plantor av varggap som jag inte vet riktigt var jag ska få plats med. Blomorna ska tydligen likna lejongap och den ska klara sig ute över vintern. Kram Camilla

LineRoolz sa...

Så bra att jag kan svara på dina kommentarer här i din blogg nu, då slipper du gå tillbaka bland mina inlägg och kollat om jag svarat på dina inlägg =)
Det brukar funka alldeles galant att beordra honom att göra saker. Om han ser ut att vilja vägra så stirrar jag surt på honom tills han säger -okej då =)
Ett knep som funkat på de flesta pöjkar men Ziggy är väl immun helt enkelt. He´s a bad dog =)

Känns lite drygt med lägenheten att det kommer ta sån himla tid att få det som man vill eftersom vi inte har så mycket pengar, det kommer bli väldigt små steg framåt, men det är det värt för att få flytta ifrån råttbo´t =)

Märta sa...

Lycka till med dina balkongodlingar! Tyvärr har jag inga gröna fingrar så jag har inga bra råd att ge dig. Men jag hoppas att vi får njuta av resultatet sen i din blogg. Ska försöka mig på lite odlingar i pallkragar och i krukor. Har en stor trädgård men orkar inte med några land så här är mest bara gräsmatta. Ha en skön helg! Märta

Vit som snö sa...

Du kommer få det ljuvligt på din balkong!
Tänk att mammor har alltid sånt man behöver i sina gömmor. Mammor är helt enkelt ovärderliga när det gäller allt!
Absolut piggar shopping upp när man är hängig, inte alltid det billigaste knepet men såå angenämt!
Får jag lov att ha dej i mina favoritbloggar?
Kram Cilla

Vit som snö sa...

Inga frågor är dumma:-)
En aladåb är en gelatindallrande läskig maträtt som görs i en form, sen skär man skivor o äter som en gele med t.ex lax i. Jag skulle aldrig göra en o än mindre äta det men däremot tycker jag formen är vacker.
Kram Cilla