18 maj 2009

Grand Finale -sista vårtecknen



Sista vårteckensutmaningen, sista vårkänslan.

Idag bloggar jag inte om tecken på att det är vår, idag bloggar jag om tecken på att kära Fru Vår likt en knopp nära bristning, håller på att blomma ut i sommar!

Kossorna går nöjda på bete, syrenhäckarna blommar och doftar starkt, rapsfälten är som allra gulast, liljekonvaljerna börjar blomma, vissa tomatplantor har redan blommat och börjat få tomater, skogen är grönaste grön där till och med de äldsta gamla ekarna blivit gröna och i övermorgon tar min lillasyster studenten! Är inte det sommartecken, så säg?












Maj månad är nog den vackraste, om du frågar mig.
Den njutbaraste också för en hästägare, att rida ut i nygröna skogen till fågelsång, utan mygg eller bromsar. Man slipper vinterjackor, ländtäcke och frusen mark, samtidigt som man också slipper sommarens pestdjur och olidliga hetta. Underbart att ta en galopp med vårvinden i ansiktet, över mjuka gräsfält fulla med lysande maskrosor. Eller en lugn skrittur i magisk lövskog full med nytt liv.








Den här Vårteckensutmaningen som Viveka med bloggen Humlebacken ordnat, har 92 bloggar deltagit i, runt om i hela Sverige samt några i Norge och Storbrittanien också! Wow. Det har varit ett stort nöje att titta på vårtecken från Lappland i norr till London i söder, det är ganska fascinerande hur natur, väder och klimat skiljer sig åt.

Jag har funnit nya favoritbloggar att följa, jag har verkligen imponerats av hur duktiga alla är på att dels fotografera men också hitta just sina vårtecken. Fotografier är ju egentligen bara dåliga kopior utav Livet, men många lyckas fånga minnen, lukter, känslor som vi alla bär med oss och som starkt ger en Vårkänsla när man ser på dem. Tack allihopa!






Att få upp ögonen för vårens tecken och utveckling i år har gett mig mycket energi!
Men också påminnt mig om hur kort allt är -våren, livet.
Vi kan varken få våren eller livet att gå långsammare.
Det gäller att stanna upp, SE livet varje dag och njuta.




Livet är Nu.
Ta vara på nuet.

17 kommentarer:

becca sa...

Villka härliga bilder, den på kon är ju underbar!

Ja visst har det varit kul att se alla vårtecken.

Har du en tomat på G? Väntar på att det ska hända med mina men det dröjer nog =).

Ha det så bra, kram Rebecca.

Lisa sa...

Bra skrivet! Du har så rätt i det. Det är lite roligt, för många av oss som varit med i vårteckensutmaningen verkar ha fått upp ögonen för just hur underbar våren är i och med att vi varit med i denna utmaningen. Visst har jag tänkt på det innan också, men i år har jag verkligen stannat upp, reflekterat och njutit av våren.
Eller så är det kanske bara så att jag börjar bli gammal!! Hahaha.. ;)

Ha det bra!

Mejrams! sa...

Tack för rundturen. Håller med dig om det du skriver. Det gäller att stanna upp och njuta. Ha en skön kväll!/Merja

HemmaFABRIKEN sa...

Hej!
Håller med om att maj är helt klart den finast månaden av alla!!!

/Magdalena

HWITA DRÖMMAR sa...

Wow liljekonvaljer, så härligt! Fina bilder! Håller med dig - Carpe diem! Kram M

Vit som snö sa...

Härlig bild på kossan!!!
Jaa, nu börjar det se ut hos oss som det gjorde hos er i början av utmaningen. Fascinerande.
Men det har varit såå kul att vara med och man har hittat bloggvänner man kanske hade missat annars, som Du till exempel!
Åhh vad det lät mysigt med ridturer!
Håller med, vi ska njuta av nuet!
Livet är underbart!
Kram Cilla

Anonym sa...

Härliga bilder och underbar text!
Visst minns man när man ser vissa bilder, en viss blomma kan ge minnen från barndomen... :)

/Caroline

Ingrid sa...

Ja jösses Amalia!! Ni har sommar då vi inte ens nästan fått vår...jag är grymt avundsjuk och längtar tills vi är där ni är nu :0)

~Livet i byn

Erika i Villa Lilja sa...

Vilka vackra bilder du tagit. Håller med dig om att maj ligger högt på topplistan. Man blir bara så glad av all grönska.
Ha en skön kväll
Kram

Eddan sa...

Härliga bilder. Kossan var så söt, å vad jag ville klappa henne på mulen kände jag ;-)!

Nog är det stor skillnad på norr och söder även i ett så litet land som Sverige. Nu längtar vi också efter lite mer "somrigt".

Jag är lite kryare, har jobbat idag men hostar rätt mycket. Fick ont i halsen ikväll igen så det verkar vara en evighetsförkylning det här.

Må så gott!

rosenskära sa...

När jag såg din fina ko, drog jag mig plötsligt till minnes när vi för fem år sen var på bröllop uppe i Vadstena. Brudgummens föräldrar bor precis vid kohagar och jag tog med mig barnen för att hälsa på dem. Nyfikna som de är kom de fram direkt, jag skulle ju "prata" med en av dem och då - då lägger kossan ett avgrundsrap rakt i ansiktet på mig!!!
Barnen skrattade så att de höll på att gå av på mitten!

Och du - tack snälla för berömmet, det behövde jag idag, du vet hur det kan vara ibland.

Att rida långsamt längs en skogsstig, eller ja föralldel galoppera med vinden i håret låter som en riktig dröm för mig!

Kram/Lena

becca sa...

Tack för allt fint du skriver hos mig, jag blir så glad!

Tyvärr är inte blomman äkta, den blommar året runt här hos mig, dom är ju så fina så jag skulle gärna ha äkta men då skulle mitt blommkonto bli för högt=).

Ja visst är det härligt med bröllop, jag gifte mig för snart två år sedan, och det va jätte kul, mycket att gör inför den stora dagen men halva nöjet va ju planeringen. Hade önskat att någon nära mig skulle gå till prästen, men jag ska gå till kyrkan på lördag fast jag inte är bjuden på festen, ska bli kul.

Ha en bra dag, kram Rebecca.

Birgitta sa...

Vad fint du skriver och till det helt underbara försommarbilder, nu är den ljuvligt. Kramar Birgitta

Lisa sa...

Vill du hänga med på min nya utmaning sommarSverige? Den startar inte förrän 15/6 så lite "utmaningspaus" får du. ;) Mer info finns på min blogg!

Kram!
//Lisa

Jes/Vita villa vila sa...

Hej!

Vilken fin blogg du har! Hit kommer jag gärna snart igen - vad roligt! :)

Kram Jes

Unknown sa...

Åh vilka härliga bilder. Gillar kossan :)

Ha en trevlig långhelg!

LineRoolz sa...

Japp, det är inte dåligt vad fint vi kan sjunga =)