6 maj 2009

Min lilla Ros

Så kom då dagen.

När jag tog mig mod och grävde och undersökte min kära Ros.




Denna ljuva, röda, lilla rosbuske som jag köpte förra våren, men tyvärr klantade mig med i vintras. Den har sett så död ut trots näring, vatten och sol i vår, men hoppet är ju det sista som överger människan, så jag sköt på under-jord-undersökningarna in i det sista, i hopp om att det fanns någon del utav rosen som ännu levde.





Men nej.
Totalt stendöd.
Torr rakt igenom :(



Vilken sorg. Vilket misslyckande!

Men jag tänker allt köpa mig en ny ros i år.

Ett tips kan jag ge till alla balkongkollegor; en rosbuske bör inte glömmas bort på balkongen tills det är 10 minusgrader ute, för att då i panik plockas in och ställas i ett uppvärmt förråd, för att sedan glömmas bort igen i ett par månader utan vatten...

Det är tur att man lär så länge man lever.

5 kommentarer:

Vit som snö sa...

Åhh vad synd! Bättre lycka nästa gång! Vad bra att du inte ger upp!
Kram Cilla

LineRoolz sa...

Vilken fin blogg blogg du har Nicka. Var får du alla inredningsideér ifrån? du borde komma och hjälpa mig i mitt nya boende sen så vi också kan få vårt hem lika tjusigt som ni fått ert.

Camilla sa...

Vad tråkigt att rosen inte överlevt vintern, men kanske inte så konstigt med den behandlingen ;) Skulle också vilja ha en ros på min balkong, gärna en klättrande men känner inte riktigt att jag har plats. Får se om jag får bättre plats när min nya hylla blir klar. Kram Camilla

becca sa...

Å så snyd, rosen va ju jätte snygg, men förstår att den inte överlevde din behandling =).

Tack för alla bra tips om basilikan, jag behöver det.
Undrar om basilika och timjan trivs tillsammans, vet du?

Jag brukar inte ge mina orkiderr så mycket tid, jag brukar ge dem lite vatten när jag vattnar dom andra blommorna (ganska lite), det är bara när rötterna ser alldeles för torra ut som jag brukar fylla krukan med vatten och efter en stund hälla bort vattnet. Dom säger att rötterna ska vara ljus gröna, när dom stått nog länge. Någon näring har mina aldrig fått men det hjälper säkert. Jag försökte ha dom i mitt badrum men det gick inte det blev nog för varmt, för blommorna torkade. Jag har några i glasvas och det blir jätte snyggt när man ser rötterna.

Ha en bra kväll, kram Rebecca.

Lisa sa...

Det var en riktigt fin ros, förstår att det känns tråkigt att den dog. Själv har jag förmodligen haft ihjäl min fina blåa potatisblomma. Tog visserligen in den i höstas nån gång men den har inte blivit vattnad... :/

Vi har köpte huset för 2,5 år sen, bodde i Kalmar innan dess men är ölänningar från början.

Vad är det du pluggar?

Ha de! Kram //Lisa