2 juni 2009

Ordning och Reda?

Nyss hemkommen efter en intensiv skolvecka i Göteborg har jag idag röjt och grejat på balkongen. Det är kul att vara ifrån växterna en vecka och se allt som händer. Vissa hade växt som tusan, vissa hade inte växt ett dugg eller rentav vissnat ner lite.

Nu har jag ställt upp alla plantor på balkonggolvet som ej är i sin slutkruka, ordnade efter sort. Tänkte att jag skulle ha en plan för var alla ska bo. Det har varit så stressigt på senaste att vissa plantor fått stå alldeles för länge i sin lilla mellankruka.



Hm.
Min högra och min vänstra hjärnhalva slåss.
Den vänstra säger "Struktur! System! Ordna efter typ, höjd, blomfärg i raka rader!" Den högra säger "Gå på känsla! Blanda! Komponera ihop något som skapar känslointryck, ett konstverk av grönt och blommor i galna kombinationer!"

Jag blir ju vimmelkantig utav beslutsångest.
Men det största problemet sitter (fortfarande) i platsbrist. Nej, balkongen är inte för liten, utan mitt utnyttjande av dess volym är för dålig. Mycket pga de alldeles för hårda betongväggarna och taket. Vår borrmaskin rår inte på dem. Å jag VILL INTE ha allt ståendes på golvet.

Jag skulle vilja ha upp mer hyllor, fler amplar och mycket annat jag tänkt på. Blomlådor skulle jag visserligen kunna ha, en står tom i förrådet, men eftersom katthyllan sitter framför halva räcket så kändes det så trångt att ha blomlåda framför resten utav räcket förra året. Den är dessutom kass tycker jag, inte tillräckligt djup.


Ringkrage och Blomstertobak.


Aster.

Har en stooor kruka som ännu ej är planterat något i.
Beslutsångest.
Bara klättrare?
Blanda klättrare?
Blanda klättrare och små blommor?
Bara ha en "buske" utav små blommor däri?
ghaaa.

Det kan ju inte vara nyttigt med beslutsångest?
Jag måste nog bestämma vilken hjärnhalva som ska få bestämma och köra över den andra.
Nu ger jag mig ut och tar lite beslut!
*svettigt på balkongen idag*

1 kommentar:

becca sa...

Förstår att man lätt blir känslig för syren, den luktar starkt. Underbart tycker jag!

Gud vad det växer på din balkong, måste vara härligt att han en sån grön balkong.

Jag har planterat mina tomatplanter i hinkar (som jag har gjort hål i botten på) två plantor i varje 10l hink, och så brukar jag bära ut dom på dagen, då står dom bakom gamla fönster mot en vägg. Men jag tycker inte att dom ser så pigga ut, några blad har som torkat, men jag tycker att dom har fått nog med vatten. Har du några bra råd?

Ha det bra, kram Rebecca.