28 juni 2009

Bilder från Balkongen



Bildbomb från balkongen :)



Det växer och frodas därute. Nu i hettan så slokar allt lite grand mitt på dagen, men sträcker snabbt på sig igen när skuggan tar över. Jag väntar otåligt på tomater, men det bara blommar och blommar, inga tomater än... En irriterande detalj är att jag naivt nog aldrig förstod hur enooorma dessa två tomatplantor skulle bli. De två tar för sjutton upp halva balkongen! Som två träd. Hmf. Som om jag inte behöver plats till annat...



Smultronen är i högsta grad på gång! Ser så häftigt ut, att bären liksom utvecklas ur blommorna. Jag har aldrig haft smultron innan. Där jag tagit plantorna (vilda trädgårdssmultron) så är dock smultronen redan röda och nästan klara, men den som väntar på något gott...



Jag har nog lyckats få världens mest svårflörtade pelargon. Den köptes i vintras och bor nu i väggampeln och har blommat i omgångar, men endast efter väldigt mycket pyssel. Man får greja, putsa, vara supernoga med vattning, ev gödning och ge många kärleksord så slår den ut ett gäng blommor. Som dör efter ett kort tag. Sen får man flörta länge igen. Nu är det flera knoppar på den igen och idag har knoppen på bilden ovan slagit ut, men vi får väl se hur länge den behagar blomma denna gången... maken till högfärdig pelargon.



Min nyköpta lilla rosbuske har redan satt en mängd små knoppar!
Väldigt söta och små, men många. Den verkar tapper. Var angripen en period av nåt skit, men det gick bort av sig självt, stod enbart i skuggan och växte inte så mycket, fick sedan flytta runt lite mer till sol, men verkar tacksam och snäll. Hoppas det håller i sig.



Det finns en plats på balkongen som inte alls blivit som jag hoppats.
Lådan.
Jag vet inte om vi råkade vattna för mycket i början, eller om jag tätade lådan lite för bra, för två stycken blomman för dagen har dött redan, en växer jättebra men de övriga växer knappt alls. Lobelian i framkanten har blivit precis galen. Den växer som bara den! Dessutom har en av mina egenodlade kantlobelia blivit angripen utav något som ser ut som mögel?! Se här nedan...



Det ser skumt ut, men den verkar än så länge inte må dåligt utav det.
Blä lådan är jag inte alls nöjd med, ser inte alls ut som jag trott :(
Dock har kantlobelian fått två blommor idag och snart är det nog fullt med små, söta blå blommor så då kanske jag ändrar åsikt.



På min balkong blandar jag krukor och material men jag gillar det. Den gamla, vackra lerkrukan längst bort är charmig och den nyare lerkrukan lyser lite väl mycket, men variationen piggar upp, dessutom blir ju den nya vackrare för varje år. Krukan närmast kameran som är i zink blir en fin kontrast. Har ett par till i zink.



Experimentet med slingerkrasse i ampel blir bara bättre och bättre! Så vackert. Nu har den börjat blomma också så fint, se bara blomman här nedan.



Det finns också fler knoppar, hoppas på många fler liknande blommor!



I armeringsnätet hänger nu en blomstertobaksplanta.
Den har börjat växa rejält. Den här bilden togs för ett par dagar sedan och bara sedan dess har den satt flera bladpar uppåt i höjden. Spännande. Gudars skymning så sakta de växte i början efter sådd. De var ju centimetersmå i en evighet, men det kan man inte tro nu.



I den stora krukan med slingerkrasse har det också börjat blomma. Denna vackra intensiva blomma var först ut.



I nätet klättrar mina absoluta favoriter, Fjärilskrasse!
Tycker bara mer och mer om dem. Deras blommor finns främst på utsidan utav nätet så det är allra vackrast utifrån, men det är vackert inifrån med. Det börjar bli lite insynsskydd nu, men det återstår ännu att växa en hel del till. När dessa väl kommer upp i nätet växer de något fantastiskt mycket. De är lätta att styra dit man vill och de små gula blommorna är bedårande tycker jag. De blommar mycket tidigare i år än förra året, till mina stora förtjusning.



Är de inte ursöta?!



Till sist, ett foto på den enda blomman för dagen som växer mycket och faktiskt även börjat få knoppar. Skamligt nog har jag två plantor kvar i sina plastmuggar som behöver planteras i slutkruka och de vanskötta stackarna har också satt knoppar nu, komiskt nog. Vet ju bara inte vart jag ska göra av dem...

3 kommentarer:

becca sa...

Vilka härliga bilder från din balkong, det är så kul att se att det växer, tråkigt att du inte blev nöjd med lådan, tror du inte att det växer "till sig"?

Hur har du det där på balkongen, har du sommarlov eller läser du under sommaren med?

Hoppas att du och dina små vänner har det härligt i sommarvärmen, kram Rebecca.

nissar sa...

Vilka härliga bilder. Man ser att det växer så det knakar. Mina tomater blommar också som bara den, men inga tomater än så länge. Slingerkrasse i ampel var verkligen en fin idé!

Mejrams! sa...

Vad det växer och frodas på din balkong. Gråmögel kan man få på blommorna om det är varmt och fuktigt och om det dessutom står väldigt "instängt". Plocka undan angripna blad och se om du kan få det litet luftigare. Kram Merja