5 juli 2009

Balkonglyckan börjar lysa



Ampeln full av glädje!



Förväntningar.
Det är dumt.

Det som jag trott och rentav förväntat skulle bli bäst blev inte så och infall av spontana idéer och chansningar verkar vackrast hitills.

Balkongen är en djungel nu.
Helt galet! Jag som skulle ha mindre växter i år ;)



Lycka, mina smultron har fullkomligt älskat senaste veckornas hetta, de lyser vackert med snart fullmogna bär!



Tomatplantorna, mina två små "träd" har ännu mycket att bevisa.
De är över 1,5 meter höga och tar alldeles för mycket plats och de bara blommar och blommar men inte en tillstymmelse till tomat ännu. Eftersom de behöver mycket sol står de tyvärr på den bästa platsen på balkongen, där jag brukar sitta... hmf.



Nu är det blommornas tid på min balkong!
Slingerkrasse, buskkrasse och fjärilskrasse blommar för glatta livet och med mängder utav knoppar som lovar ännu mer färgprakt.







Fjärilskrasse är ju min stora favorit som jag sådde även förra året, men utav de två sorters "vanlig krasse" som jag odlat i år så vinner definitivt buskkrassen. Vanlig slingerkrasse är nog inte lika snygg på balkonger, den får så långa stjälkar till varje enstaka blad och man ser mer stjälk än blad ibland. De lite mörkare bladen på buskkrassen bildar just lite buskigare intryck.

I lilla ampeln är det, likt i den stora ampeln, blandat utav slingerkrasse och buskkrasse, men den planterade jag i mycket senare än i den stora. Det var nog bara någon dryg vecka sedan jag planterade i den och redan har den växt massor! Igår blommade första blomman också, snacka om tacksamma.



Helt underbart är att min nyköpta lilla, lilla rosbuske trotsar alla odds och har fått ett gäng små, små söta vita blommor! Man ser på bladen att den inte växt så mycket, har fått stå lite mörkt bakom alla galna krasse som tar plats, men den har klämt fram en mängd blommor och knoppar ändå, så snällt. Det är de minsta rosor jag någonsin sett, men lika söta för det.



Fröken svårflörtad pelargon ler just nu emot mig.
Titta vad många blommor det bjuds på! Jag tycker att den är dösnygg när den blommar men gha så jäkla mycket uppmärksamhet hon behöver för att bjuda på sina blommor. Vet inte riktigt vad jag gör rätt/fel heller. Men jag får väl njuta av blommorna så länge de varar ;)



Det finns också ett gäng egensådda plantor som glatt mig med att växa sig stora och vackra, trots att de var så små länge, länge. Det är blomstertobak, aster, ringkrage, doroteablomma och ananastist. Alla utom de två sistnämnda börjar nu visa tendenser till att iaf börja fundera på att blomma. se här;







Katterna mina har börjat vara ännu mer ute på balkongen nu. När det varit så varmt i veckan har de ibland legat ute i skuggan bakom/mellan de stora krukorna på trägolvet och sovit djupt, allihopa. Sötisarna. Eller så kan man ju göra som Laika här, använda en kruka som kudde! Skönt?



Hela stora ampeln, som inte bara växt sig ut utanför nätet och pryder med blommor utåt, men också börjat växa i armeringsnätet, är den inte tokläcker?!



Vi får ofta små vänner på besök i dessa tider.
Herr Bi kom förbi på lite sött och gottis idag.



Sist men störst!
Glädjen är obeskrivlig, en vit blomman för dagen har slagit ut!
Tack snälla rara Camilla som så godhjärtat skänkte mig ett gäng fröer med dessa vackra blomman för dagen! Jag har haft en klump i hjärtat när jag sett flera blomman för dagen-plantor dö i min stora låda, troligen är dräneringen för dålig, men ett par plantor lever och frodas och en har växt som en tok ända upp till taket. Eftersom jag blandade den vita sorten, den blåa sorten och sorten med blandade färger i lådan glömde jag bort vilken som växte var och jag var så rädd att jag råkat ha ihjäl alla 4 fina vita blomman för dagen som jag fått. Men icke! :D Jag är så glad!!

Fotot gör inte denna vackra, första blomma rättvisa, det var mörkt och molnigt ute tyvärr.
Men åh så härligt!
Den är helt ljuvlig.



Det är inte dumt att ha balkong!

4 kommentarer:

becca sa...

Vad härligt det blommar på din balkong, tänk att man kan ha så mycket växter på en balkong=).

Hur gick det med möbler till balkongen, eller får det inte plats?

Ha det så bra, kram Rebecca.

Lisa sa...

Åh vad härligt det ser ut nu på din balkong! En riktigt mysig liten djungel! :)

Camilla sa...

Härligt när det svämmar över av blommor. Tycker min balkong blivit lite mer fylld för varje år som gått...och nu letar vi ju trädgård så jag får ännu bättre plats :)
Ha det bra!
Kram Camilla

Lisa sa...

Haha, vilket sammanträffande! :) Vi åker till Gotland ikväll (ons) och hem igen på söndag kväll. Vi ska bo på Kneippbyn bed & breakfast. Det blir en dag på Gotland Ring då grabbarna ska köra banracing med sina bilar och sen turistande resten av dagarna. Ska bli såå kul och spännande!! :D Ha ett par sköna dagar, vi får hoppas vi får schysst väder!