21 juli 2009

Visioner om ett vardagsrum...

Renoveringslustan brinner!

Om plånboken ändå var tjockare...
Jag har många visioner, drömmar och bilder i huvudet av hur jag skulle vilja fortsätta renovera lägenheten vår.

Men ikväll fick vi i allafall ett litet ryck och började röja, rensa och trixa i vardagsrummet. Rummet som jag inte varit helt nöjd med. Vi har under en längre tid funderat på att sätta igen dörren mellan vardagsrummet och sovrummet. Jag har länge varit emot det.

Som det är nu så kan man "gå runt" ett varv i lägenheten, det finns alltså två dörrar till sovrummet och två dörrar till vardagsrummet. När vi köpte lägenheten hade vi tidigare varit på två visningar utav likadana lägenheter i samma område, där de i den ena hade satt igen denna dörren. Då tyckte vi att det blev mycket ljusare i vardagsrummet med två dörrar, men nu är vi sugna på att sätta igen den dörren som sagt.



Rycket ikväll började med att jag tyckte att vi skulle provmöblera så som vi vill ha möblerna när dörren är borta... Slutade med att vi rensade ur allt i skänken, slängde två gamla stereos med stora högtalare som stått i vardagsrummet, en del möbler, samt slängde en massa skit man samlar på sig, och möblerade om totalt. Nu är ju dörren inte igensatt så man får föreställa sig slutresultatet, men det blev jättestor skillnad.

Wow. Rummet känns dubbelt så stort.
Mycket bättre.

När vi flyttade in för 3 år sedan så var det två nyanser utav orange i detta rum, med en orange board. Inte vår grej riktigt. Då hade vi båda två en kärlek till beige så tre väggar fick beige tapet och på den fjärde väggen lekte vi loss och målade kolsvart med en fondtapet på mitten. Fondtapeten är min stora kärlek, guldfärgad med medaljonger.



Men smaken har ändrats en hel del sedan dess. Det svarta har vi tröttnat på, det suger mycket ljus också så det, samt de beigea väggarna ska bli vita. Huruvida min älskade guldtapet kan vara kvar är vi lite oense om just nu... De mörka, träfärgade bokhyllorna är vi också lite oense om, jag vill ha en ny bokhylla, en större, högre och vit. Hade gärna köpt en hylla som är delvis glasskåp så man slipper se alla skivor etc samt slipper damma så ofta.

Vår underbara gamla skänk tycker vi båda två om, men den kommer bara inte till sin rätt i en tvåa. Den ska bo i ett stort, ljust hus! Den är mörk och stor och behöver luft och gott om plats runt sig för att stråla. Men vi har inget tillräckligt stort, uppvärmt förråd som den kan bo i tills vi har hus så tills vidare får den bo kvar i vardagsrummet. Vi har fler möbler som väntar på ett hus...



Åh visionerna är stora!

Jag vill slipa och lacka om golvet, byta alla golvlister till vita, höga, tjocka, gammeldags lister, samt byta dörrfoder till samma stil. Taket behöver målas om (host, host, levande ljus ska inte stå för nära taket..) och väggarna vill vi som sagt måla om igen. Gardinerna har jag tröttnat på, igen. Jag har verkligen svårt att hitta rätt gardiner till detta rum?

Om man ändå hade en massa pengar över hade jag gärna köpt en ny soffa (röd och manchester är ingen höjdare med 4 katter), ny TV, ny TV-bänk, ny hylla, nytt soffbord och.... ;) För första gången har jag en klar bild i skallen utav hur jag vill ha det, jag har läst mycket tidningar och bloggar om inredning sista året och upptäckt vilket jag tycker är snyggast. Sen är jag ju minst sagt ombytlig iofs...

Sovrummet och hallen är jag supernöjd med. Köket också, förutom att jag vill kakla istället. Men detta nedrans vardagsrum känns inte helt rätt och det är frustrerande.

Ge mig ett underbart, nylackerat trägolv. En stor, vräkig men bekväm soffa eller två med ett sött, gammeldags, vitt soffbord. Vita möbler över lag, med gammal lite snirklig stil blandat med naturmaterial, fårskinn på golvet, nyanser av grått och grönt blandat med allt det vita. Eller kanske lite rosa och romantik? Blanda loppisfynd med nyköp och ej för avskalat (kataloghem) men ej heller för mycket pynt och prylar, med en varm hemmakänsla. Inte enbart vitt, men större lugn och mer ljus.


(foto från http://furillen.nu/ )

Kan man skapa en lantkänsla i en vanlig, fyrkantig lägenhet från typ -69?




(foto från Sköna Hem)

3 kommentarer:

maloppa sa...

Kul att du hittade min blogg, alltid kul med nya bekantskaper. Möbleringsdilemman slipper man nog inte undan, i ett hus finns det visserligen mer utrymme men då vi är sju pers är alla ytor maximalt utnyttjade ändå. Har målat i flera veckor så nu längtar jag efter att ta tag i trädgården och insidan på huset.....
Verkar som om alla jag stöter ihop med har varit på Gotland i år, vi valde en annan ö österut och är överlyckliga för det oxå men skulle gärna åka dit i framtiden.
Visst tror jag man kan få lantkänsla i en lägenhet, jag försöker för fullt i vårt 80-tals hus och är en bit på väg...

becca sa...

Hejsan,
Ja ibland känner man att man måste göra om NU man kan inte vänta..... men det gäller ju att hitta dom rätta sakerna, jag brukar köpa saker som jag tycker om och inte köpa något bara för att jag måste ha, i vårt gamla hus hittade jag aldrig någon lampa som jag gillade till vårat matsals bord så vi hadde ingen, folk måste tycka att jag va konstig när vi satt där och åt i mörkret =).
Jag tycker att det är viktigt att trivas där man bor!

Kul att din sambo/man är med och har en åsikt om inredningen, men det är ju lättare om man tycker lika=).

Det är klart att ni kan få en lantkänsla i er lägenhet!

Och JA allt fint som man drömmer om kostar ofta för mycket, och du som läser då kan det ju inte bli så mycket pengar över.

Ha det så bra och hoppas att ni börjar fixa i vardagsrummet för jag skulle gärna vilja se hur fint det blir, kram Rebecca.

Lisa sa...

Hej! Jag vet hur det är att drömma om projekt man vill göra men inte ha plånboken till det. Tyvärr blir projekten bara dyrare när man skaffar hus! Hahaha...
Vilken jättesnygg guldtapet ni har! Förstår att du tvekar till att ta bort den, men samtidigt ska det ju passa med övriga rummet också och det är inte så lätt alltid att bestämma vad man vill ha.
När vi tapetserade om i vårt hus körde vi mycket vitt-beige-brunt för att det skulle bli lätt att matcha färger till. Jag vill kunna byta färger på kuddar och gardiner enkelt utan att det ska skära sig med tapeten...
Saker som golvlister, dörrfoder, fönsterfoder och dörrar gör stor skillnad.
Du får tänka att ni har ju ändå möjligheten att göra om och renoveringen höjer värdet på lägenheten. Det kunde varit värre, dvs att ni bott i hyresrätt. ;)