28 juli 2009

Doftande, ljuva balkong



Äntligen har jag röjt lite ute på balkongen!

Jag har beklagat mig en del på senaste över att jag inte varit nöjd med balkongen, hur saker växt, att det varit för trångt osv. Ärligt talat har man inte ens kunnat sitta på balkongen på flera veckor...

Så igår när började plugga till tentorna vi har om 2 veckor så sköljde motivationen över mig, ja -motivationen att pula på balkongen alltså. Ups. Aja.

Jag började med det största missnöjet; Lådan! Mina drömmars låda. Hälften utav de blomman för dagen jag planterade där har dött och utseendet på lobelian som växte däri var jag allt annat än nöjd med. Små söta blå blommor kunde icke väga upp missnöjet. Nej fy.
Jag slängde allt! Neee inte riktigt, de 4 blomman för dagen som var kvar där bakom "ogräset" står kvar, men alla lobelia slängdes utom den stora till höger som jag odlat själv. Sentimental som man är, fick den flytta till lilla ampeln istället. Däri växte slingerkrasse som fått ohyra, så den byttes ut.



Förutom att jag slängde massa växter så grävde jag flera hål i jorden ner till botten på lådan och stack hål på plasten här och var. Japp, plasten som jag så noggrannt hade bytt ut och häftat dit i våras. Det blev för tätt, trots lecakulorna i botten. Nu blir det förhoppningsvis en bättre miljö i lådan.



Snyggare, eller hur?!
Inte helt planerat så slängde jag också hela min största slingerkrasseplanta. Jag beskådade hela balkongen med ytterst kritiska ögon och insåg att "denna där" tog mycket plats, fick jämt vissna blad och såg ärligt talat inte snygg ut ett dugg? Här är den inomhus endast för fototagning innan den hamnade i svarta sopsäcken.



Jag flyttade om, runt och trixade, förutom att jag också slängde en hel del till. Blomstertobak var inte min grej alltså, inte som balkongväxt iaf. De blev ju jättehöga! Jag grävde till och med upp ett par plantor ur stora krukan där jag blandat växter hej vilt, för de var ju som små träd och snodde all plats. Här nedan, en bild på balkongen före jag trixat om.



Tomatträden (ja de är träd och ca 1,80 m höga!) fick flytta från innervägg till yttervägg och står nu emot gallret, till höger i bild. Den ena är välbehövligt omplanterad i större kruka också. Den blå bänken är ääääääääääääääääntligen tom, det har stått fullt med plantor och skit därpå innan, nu kan man sitta därute och njuta igen.









Smultronen är upphängda i nätet, som jag tänkt länge.









När jag rensade mammas rabatter hittade jag en pytteliten rosplanta som såg ledsen och halvdöd ut, men jag tog hem den på prov och se, nu har det kommit små blad!



Ananastistel i en liten kruka.



Vackra blomman för dagen blommar här och där på balkongen, i tre olika sorter. Jag hade skamligt nog 4 plantor kvar i sina små plastkrukor som nu fick flytta till Lådan och äääntligen få lite mer jord kring rötterna.




Snart är hela väggen grön utav hjärtan och stora plättar!

Äntligen är det underbart på balkongen igen!
Jag är så himla nöjd :)

Nu när man går ut på balkongen så doftar det underbart utav tomater och smultron, samt basilikan i fönstret på vägen ut, luktar så ljuvligt gott!

4 kommentarer:

becca sa...

Oj, vad det växer på din balkong, synd att du får slänga blommor, härligt att höra att du blir nöjd.
Ja snart kan du nog äta dina tomater, ska springa ut och se på mina =).

Ha det bra, kram Rebecca.

Lisa sa...

Ja det blev faktiskt stor skillnad på din balkong, ser jättefin ut nu!! Nu kan ni njuta därute utav både sol, blommor och växter därute.
Men, hur gick det med pluggandet till tentan? Hanns det med det också? ;)

Mies Balkong sa...

Vad fint det blev!
Så är det ju att man får röja ur och rensa ibland. Odling är ju mycket experimenterande och allt trivs ju inte så klart. Jag har också gjort ett par rensningar på balkongen i sommar, så det känns fräscht att vara där.

Vad spännande med ditt lilla rosprojekt! Jag har läst på lite eftersom jag snart har lyckats tränga ihop ett mindre rosarium på min balkong. Det jag har lärt mig om gödning är: Göd aldrig rosor efter midsommar eftersom de får vattniga skott av all kväve och klarar vintern sämre. Istället kan man mylla ner bananskal i jorden för de innehåller massor med kalium (och andra nyttigheter) som stärker rosen så att den klarar vintern på ett bra sätt. Jag gjorde det på mina rosor härom dagen. =)

Läste förra inlägget om lilla bortsprungna missen och fick en tår i ögat. Har också fd katthemskatter...

Herregud vilket långt inlägg det här blev! =))

Ha det bra!
/Marie

LineRoolz sa...

basilikan lever fortfarande, chockerande nog =) den står så lämpligt i köket så jag passar på att vattna den ibland när jag har nära tillgång till vatten =)