16 juli 2009

Rosornas stad

Botaniska Trädgården



Under semestern på Gotland besökte vi Botaniska Trädgården i Visby under en morgonpromenad i tisdags. Förra gången vi besökte Botaniska var i slutet på augusti och då hade det mesta blommat över, men nu var det desto vackrare.



Min favorit är avdelningen med rosorna.
Det doftade underbart! Vackert med rosorna som växte upp som i ridåer av rosor.







Nu är jag tyvärr inte utrustad med ett namnminne så jag minns inte vad rosorna som jag fotade heter, men vackra var de. När jag har hus i framtiden ska jag ha mängder med rosor i trädgården, speciellt de som doftar.







En magnifik hybrid!



Visby kallas ju Rosornas Stad, och det är inte bara i Botaniska trädgården som man hittar rosor i mängder, överallt pryds husväggar, murar och staket med rosor. Vackrast är det ju i innerstan där det växer rosbuskar ur kullerstensmarken. Kan inte förklara det bättre än Kärlek. Jag älskar Visby innerstads ringlande gränder och gamla hus, inget likt det andra. Att pryda en sån miljö med rosor är så vackert. Jag tycker dock Visby är vackert i vinterskrud med...





Inblick i en underbar liten trädgård.









En liten smal gränd med mer rosor än kameran kunde fånga, helt underbart att strosa där. Varje hus hade hela fasaden överfull med rosor.



Kärlek!

5 kommentarer:

becca sa...

Hej Veronica,

TACK, jag blir så glad att du tycker om mitt hus och min smak.
Jag tycker själv att vi har det fint, vi har ju renoverat hela huset så det skulle ju vara tråkigt om jag inte va nöjd, men ibland när jag tittar runt på olika bloggar tycker jag att vi har det nog inte så speciellt, det finns ju så många fina hem och bloggar.

Detta är vårt andra hus som vi renoverar och det andra hade inte alls samma stil, det va mer färg och inte riktigt så HEL renoverat.

Jag trivs jätte bra när det är ljust men skulle inte vilja ha allt vitt, tycker om när det är något som bryter av lite.

Vilka fina bilder du visar, det ser ut som att ni varit i medelhavet på semester, HÄRLIGT.

Tråkigt att du inte riktigt är nöjd över din balkong, jag skulle vara nöjd bara det blommar =).

Ha det så bra, stor kram Rebecca.

PS. Roligt att du tycker att jag är ung =).

LineRoolz sa...

Oj, blir helt förvirrad av dina foton, bor jag i en så mysig liten stad? Jag måste ha blivit blind för allt detta vackra för att jag sett det för ofta kanske?

nissar sa...

Vilka fantastiskt fina bilder du visar! Jag förstår att du vill bli gotlänning :-)

Jag har svarat på dina frågor i min blogg men jag tror absolut det går att övervintra vildsmultron i kruka på balkongen. Jag ska testa det i vinter för första gången själv.

Och saftflaskorna finns i min lilla balkongbutik, de är i sånt där gammeldags glas och kostar 39kr styck. Säg till om du vill ha så skickar jag. Visst blev saften god! Jag har blivit helt beroende. Håller på med rabarbersaft nu också efter samma recept.

Ha en skön balkonghelg. Kram Susanna

Lisa sa...

Vilka vackra bilder! Botaniska trädgården missade vi helt när vi var i Visby, ser jättefint ut. Får helt enkelt utforska Visby mer nästa gång vi åker dit! :)
Vi gick upp på muren faktiskt, och i två torn. Kul att de byggt trappor så man kan gå upp.
Lummelundagrottan var jättehäftig. Visst var det läskigt med allt vatten, speciellt där det var extra strömt, men jag tror inte det brukar vara så mycket vatten i grottan. Veckan innan vi var där kunde man gå med gympaskor där inne tydligen.

Man kan åka med Briggen Gerda från Mörbylånga och Kalmar de närmaste dagarna faktiskt. En dagsbiljett kostar 400kr, då seglar man i ca fem timmar. Går att köpa på plats i hamnen. Kolla på Briggen Gerdas hemsida (www.briggengerda.com) om du är sugen på en segeltur vettja. :)

Jes/Vita villa vila sa...

Hej!

Stort tack för dina fina kommentarer inne på min blogg - vad glad jag blir!

Vilka härliga bilder på rosor från rosornas stad! Visst är Gotland underbart!

Önskar dig en jättefin söndag!

Kram/Jes