30 april 2009

STOPP!


Nu går det för fort!




Igår satt jag på balkongen nästan hela dagen och pluggade. Det var urhett! Bikiniväder.
Men när jag sitter där och läser om nervsystemet som bäst så blåser ett par rosa små blomblad in och landar mitt i blocket! Mitt älskade, vackra körsbärsträd håller nämnligen redan på att blomma över.

Neeej!
Det har bara blommat i ungefär en vecka, men pga att det varit så enormt varmt och är alldeles för torrt i marken så släpper trädet redan sina vackra rosa blommor, till min stora sorg. Det brukar blomma i ungefär 2 veckor annars.

Imorgon åker vi bort över helgen och när vi kommer hem finns det säkert inte en enda blomma kvar på trädet, det fullkomligt snöar rosa blommor utanför min balkong. Sorgligt.

Här är det fullt upp med studierna nu, jag får dåligt samvete nu när jag sitter här vid bloggen, har så mycket att göra de närmaste 3,5 veckorna innan vår stora praktiska examen.
Men de gröna vännerna behöver sin kärlek, omplantering och vattning ändå och jag försöker hinna med dem också.


Att det alltid blir kaos när man ska plantera om?

Igår och idag har jag haft ute nästan alla större plantor på balkongen under dagtid. Jag är ju fegis, vågar inte bara flytta ut dem permanent. Dock har jag en slingerkrasseplanta som försökskanin, den har bott ute 3 dygn nu, lever den ännu på måndag får nog de andra flytta ut också ;)

Men det växer och frodas här!
Basilikan gör mig hungrig varje gång jag tittar till dem! mmm doftar så gott.
Jag älskar basilika i maten.



Det var roligt att komma hem i söndags kväll efter nästan en vecka i Göteborg och se hur allt hade växt!! Ananastisteln hade äntligen grott ett par frön! Det tog tid. Tyvärr tog sig inte två fröer utav de vita blomman för dagen som jag fick av Camilla, men de övriga 4 växer så det knakar! Jag är kär i deras hjärtformade blad, så vackra.

Småblom som Aster, Ringkrage och faktiskt Blomstertobak börjar växa till sig nu! De är verkligen inte lika snabba som klätterväxterna.


Ringkrage till vänster, Aster till höger.



Blomstertobak.

Givetvis odlas det gottis till katterna också :)
Kattgräs är bra för magen.



Jag fick lite fnatt på alla stora, höga krasseplantor och planterade om ett par av dem i sin slutkruka, jag får lyfta in den om natten tills jag vågar ha ute dem, men det får det vara värt. Har satt slingerkrasse som lindats upp i bågen samt en planta buskkrasse på var sida däremellan som förhoppningsvis gör att det blir grönt och blom i olika höjder.



Det är mycket krasse... Vet inte riktigt hur jag ska få plats med allt :O
Men det viktigaste är att alla Blomman För Dagen får plats, de är mina favoriter ;)
Dock har de varit känsliga för kylan och flera blad har dött ner de fått vara ute för länge om kvällen, så de kan nog inte flytta ut än... Märkligt, det är ju ändå nästan sommarväder nu!









Kantlobelia var knepig att odla tycker jag. Så små frön att pincetten knappt kunde sära dem ens. Tog lång tid att gro. Kom upp små ogräsliknande saker, bara 2 blev till riktiga plantor.
MEN, vilka plantor! De två växer jättefint nu!! Min mamma skakar på huvudet och tycker att det är ju så lätt att gå och köpa färdiga, fina plantor med kantlobelia framåt sommaren, men det är ju roligt att ge det ett försök eller hur??

En vän som jag tyvärr behandlade idiotiskt och troligen nu förlorat för gott, är min rosbuske.
Jag tänkte tagit in den över vintern och haft i cykelförrådet, men tog in den för sent samt satte den i det uppvärmda förrådet, inte bra. Den ser mycket död ut. Jag har inte vågat gräva upp och kolla rötterna, men idag måste jag nog ta mig mod.



Jag misslyckades med att så sallad inomhus i mars, så jag sådde nya fröer ute i en kruka på balkongen för ett par veckor sedan och det är en massa små salladsplantor där nu :) Wiiie.

Blir mer och mer sugen på att odla mer ätbara grödor. Ska nog trots allt ge tomatplantor ett försök trots att alla säger att de kräver så mycket sol. Jag älskar ju tomater!! mums.

Ja det var lite nyheter från växterfronten.
Nu ska jag gå ut på balkongen och gräva upp rosen... Håll tummarna för att det kanske finns lite liv längst ner ändå!

5 kommentarer:

becca sa...

Du är välkommen till vårt lekrum, om du tycker om bilar, tågbanor och dinosarier =).

Vill att du ska vet att du har inspererat mig till att så...
det har jag nästan aldrig gjort förut men det är jätte kul att se när det växer. Så nu har jag luktärt (skulle nog inte för så, men nu är det gjort) och tomat plantor på mitt köksbord. ska bli roligt att se hur det går!

Det dröjer nog innan jag kommer upp i din mängd=).

Ha en bra valborg, Kram Rebecca.

Mies Balkong sa...

Oj vad mycket sådder du har! Vad kul!
Det är klart att du ska prova på att odla tomater, de måste ju hur som helst bli godare än de man köper i affären. Egna tomater, mums!

Jag håller tummarna för att det ska finnas lite liv i rosen. Det borde i och för sig ha synts vid det här laget, men man vet aldrig! =)

Ha det så bra!
/Marie

Märta sa...

Vilka fina odlingar du har. Jag köpte en del fröer i mars men de ligger fortfarande kvar i sina små fröpåsar. Får väl köpa färdiga små plantor istället. Nu får vi hoppas att du får fram fina plantor. Egenodlade tomater smakar mycket härligare än de vi köper i affären så det är klart att du ska pröva det! Ha en underbar 1:a maj helg! Märta

houseofchandeliers and vintage sa...

Vilket läge har du på balkongen.
Min erfarenhet är att just tomater står ut med mycket, jag har odlat i växthus, utomhus och inomhus.
Man får alltid tomater, det blir förstås mer i växthus.
Nu är det försent att så tomater, men handelsträdgårdarna brukar ha fina plantor som man kan köpa och sen sätta i stora krukor eller kärl.
Jag rekommenderar varmt att sätta tomater, det doftar så gott när man rör i bladen, och inget är godare än egna tomater.
Vad roligt att se någon som är så intresserad av att så själv, det har jag också gjort länge, i många år.
Bilden på krukan med krasse på balkonggolvet med det underbara trädet i bakgrunden är helt fantastisk.
Lycka till med sådderna.
Kram Zara.

Lisa sa...

Oj så dina fröer växer nu, härligt! Men håller med dig om att vissa växter kan lugna ned sig lite, som tex såna fina rosa träd du har utanför din balkong, de vill man gärna få njuta av lite till! Mina tulpaner är nästan överblommade på en vecka :(. Göteborg hade ju kommit längre med våren än vi här på östkusten, så grönt det var där! Grand Hotel Opera var jättefint, vi bodde i nyrenoverade delen. Läget var ju perfekt också! Nära station och Trägårn, där konserten var. Vi bor på östra sidan, i en liten by i närheten av Runsten om du vet var det ligger?