15 april 2009

Gröna, sköna vännerna mina


Vackra blad på fjärilskrasse.


Denna underbara tid på året, vad jag älskar den!

Man har något att se fram emot, ljuset blir mer och mer, naturen bjuder på nya vackra utvecklingar varje dag, solen värmer aldrig så gott som när man varit utan den länge och det växer så det knakar på mina fönsterbräden.

Jag ska strax sätta mig på balkongen i solen och plugga. Distansutbildning är inte dumt ibland!

Först lite nytt om mina årets frösådder. Jag har sått massor, det mesta har tagit sig men en del får jag nog så om. Jag skulle ju inte så så mycket i år lovade jag mig själv och sambon men evig optimist som jag är så tror jag ändå inte att 110 plantor hitills kommer betyda lika trångt på balkongen denna sommaren som förra...

Jag har sått;

Slingerkrasse
Fjärilskrasse
Buskkrasse, röd
Blomman för Dagen, blå, vit samt några med blandade färger
Aster
Sommarmalva (inte ett enda frö tog sig, men de var urgamla)
Blomstertobak, vit
Doroteablomma
Ananastist (nyss, ej kommit upp än)
Kantlobelia (bara två tog sig, ska nog så fler, de är ju så söta)
Ringkrage
Kattmynta

Basilika
Sallad (tog sig dåligt, nog för varmt)
Gräslök (tog sig också dåligt, ska prova igen)



Jag har också fått spännande fjädervallmofröer som jag ska så direkt ute i en kruka när det blir lite, lite varmare nätter här. Det är också anledningen till att jag inte vågat börja sätta ut en del plantor på balkongen, här är varmt och härligt på dagarna men för två mornar sen fick jag skrapa rutorna på bilen kl 06:30 på morgonen, brr. Krasse och BFD (mitt smeknamn på Blomman För Dagen) är väldigt frostkänsliga har jag läst och det är de som har växt mest.
Men åh, jag skulle så gärna vilja ha ut en del av dem redan nu! Det är trångt i mina fönster nu.


Några krasse solar sig ute en stund.

Sa jag att jag är sugen på att prova tomatplantor igen också?
Å så ääälskar jag ju Petunia Million Bells, men lyckades inte hitta den någonstans här förra sommaren... Dessutom har jag en liten nedklippt rosbuske som jag eventuellt råkade ta livet av i vintras, den står på balkongen nu och ser torr och ledsen ut men jag vägrar ge upp hoppet än.... ska man våga gräva upp den och se om rötterna lever tro?

Oj.
Det är visst en del.
*skratt*

Jag förstår inte hur det blir så här?
Det märkliga är att jag har känslan av att jag knappt inte sått någonting och läser hela tiden om andra sorter jag vill prova att så...


Nyfödd BFD tittar upp.

Livsfarligt.
Det här intresset är livsfarligt för en fattig student med lite för liten balkong.
Men helt underbart :D
Det är sån avkoppling att gå och pilla, vattna, plantera om, inspektera och se dem växa upp.
Tillbaka till rötterna på nåt sätt.
Naturen ger mig så mycket energi, vare sig det är att skapa lite liv i mina fönsterbräden eller som igår kväll, ta en långpromenad i vårluften under tiden solen sakta går ned. Energi till själen.



En BFD-planta som växt lite sakta.



Ringkrage.


I den turkosa lådan växer blå resp vita BFD för fullt.


Tänk vilken skillnad det är på bladen på olika sorters BFD, ovan vita sorten, nederst är den blå sorten. Men oh så vackra blad de har!


Kantlobelian växer lite knasigt.


Röd buskkrasse.


Blomstertobaken växer oroväckande långsamt, men ser levande ut iaf...


Späda små plantor av Doroteablomma, svårfotade!


Aster.

De flesta sorterna har jag inte sått innan, så det ska bli mycket spännande!
Detta är tredje året jag sår något, så tips till en fortfarande nybörjare tas tacksamt emot :)

7 kommentarer:

becca sa...

vad du har odlat! din balkong kommer att bli härligt grön snart=).

Jag bor på landet ca 4 km från ett litet samhälle i västra värmland.
Vi flyttde in i mitten på juli förra året, och har renoverat sedan vi köpte huset för ett år sedan, håller på med sonens rum just nu, och sen har vi nästan gjort allt, det saknas lite lister och så, sen ska vi bygga ut igen =)
det ska bli matsal och sovrum!

vad läser du till? låter ju härligt att sitta hemma och läsa.

Ha det så bra, kram Rebecca.

Vit som snö sa...

Oj vad du är flitig! Det är en hel del jobb med alla dessa småplantor som ska skötas om, men det blir ju lön för mödan sen. Och visst är det nyttigt för själen med växter. Säkert en bra paussyssla för dej som pluggar!
Kram Cilla

Camilla sa...

Oj, det var verkligen många plantor du drivit upp. Jag har försökt tygla mig och inte så för mycket och det har gått ganska bra. Men fick ju en hel del när P1 var här...tomater, miniaubergine, malabarspenat, smultronspenat, riddarsporre osv så det lär nog bli ganska trångt i år med. Jag har flyttat ut alla mina uppdrivna plantor och pelargonsticklingar nu. Här blir det som minst 4 grader på natten och det verkar som alla har klarat sig bra hittills. Ha det bra. Kram Camilla

Camilla sa...

Precis osm du är jag svag för klättrare, önskar bara att jag hade mer plats för klättrare. Har ju bara en vägg, den in till min balkonggranne. Min tanke med att så låga luktärter var precis som du tänkt...att få det lite fint runt "fötterna" på de annars ganska kala klättrarna. Frö från blomma för dagen är jättelätt att ta. Efter att den blommat, i sliutet av säsongen, så blir det som små torra fröhus. Öppnar man ett sånt finns där massor av frö. Annars är jag inte så jätteduktig på att ta frön. Det vara bara av en slump som jag såg att man kunde ta dem på blomma för dagen. Lycka till med pluggandet...vad är det du pluggar förresten?? /Camilla

Taklyftet sa...

Det där ser ju ut som hemma hos mig fast jag har lyckat hejda mig lite och inte riktigt sått så mycket... ännu ;-)
Du får lycka till med din odling!
Kram Jenny

Lisa sa...

Wow vad du sår! Jag blir impad! Låter som ett mysigt intresse, tyvärr tror jag inte jag har tålamodet till det. Så jag följer dina planteringar med glädje istället! :D

becca sa...

Jag är uppvuxen i norrland och där gick vi runt och knackade dörr och fick godis, men här i värmland ritar man påskmotiv (fyller mest i färdigtryckta) på A4 papper och viker och fyller dom med godis, och på påskafton åker man till dom man känner (mest barnens kompisar) och slänger in dom genom dörren och skriker GLAD PÅSK, och sedan är det tänkt att man ska springa innan dom hinner se vem det är, men jag kan ju inte låta bli att stanna kvar och prata lite=). det som är tråkigt är ju att när man kommer hem har det varigt folk här som man har missat.
Ja traditionerna skiljer sig på olika ställen i vårat avlånga land.

Det låter intressant det du läser till, måste vara kul att lära sig mer om, och ta hand om kroppen.

Ha det så bra, kram Rebecca.