3 april 2009

Äntligen trägolv på balkongen!


Som jag har längtat!




Äntligen har vi lagt golv på balkongen!
Vi har planerat det länge, varit och tittat på virke flera gånger, var t o m till byggvaruhuset en vända med släpet förra sommaren, hade valt ut vilka brädor vi ville ha men ångrade oss och köpte aldrig något. Det var tur det, det virket var alldeles för mjukt, med 4 katter hade det varit sönderrepat redan nu.

Så bestämde vi oss till slut.
Det fick bli vanligt trallvirke, trots att vi båda inte är så glada åt dess gröna nyans, men med kompromissen att vi ska olja det mörkare själva. Vi vill ha det mycket mörkare än nu, men det får vänta tills virket torkat till ordentligt, det var precis nyimpregnerat.

Precis efter att vi hade köpt och tagit hem virket igår så var jag tvungen att åka till stallet.
Jag trodde förstås att sambon gjorde något annat under tiden, men när jag kom hem möttes jag utav en svettig sambo i arbetskläder och denna synen;



Han är bra fantastisk min kära sambo!
Vi hjälptes åt att såga till resten, justera, figursåga en bräda och skruva dit allt.
Tadaa! Klart på en dag. Gud så skönt.



Jag måste säga att jag är nöjd över förväntan. Det känns större, mysigare och mer hemtrevligt där ute nu.



Men inte enbart jag blev nöjd!
Robbi har idag legat på balkongen säkert 4 ggr så mkt som vanligt.



Jag har passat på att göra lite vår och påskfint därute, inspirationen är stor nu, jag längtar tills jag kan plantera ut mina egensådda plantor som ska klättra, pryda och grönska till det därute i sommar.









Jag har suttit flera timmar på balkongen idag i strålande, riktigt varmt solsken. Det var så varmt att jag fick klä av mig till linne och en kjol. Medans jag solade nästippen läste jag min tjocka nervsystemetbok, bästa studierummet! För det känns verkligen som ett rum nu. Äntligen.
Det är så sant som det är sagt, är fötterna nöjda är hela jag nöjd. För oj vilken skillnad det är att tassa runt på mjukt trallträ jämfört med isande, fasansfullt kallt betonggolv.



Dock blev golvet nästan 10 cm högre upp, så mina tygdraperi och gardiner måste kortas av nedtill, men det är Ikeas billigaste tyg och går att klippa av, man behöver inte fålla, perfekt.



Det är så galet skönt väder här nu, så golvet kunde inte kommit mer lägligt! Det har varit 18-19 grader i skuggan här idag. Det är inte vår. Det är sommar!
Galet. För 4 dar sedan hade jag vinterjacka och fleecetröja i stallet, idag endast t-shirt. Sådana här stora väderomslag händer inte så ofta, det känns lite som om man åkt utomlands, nej som om någon plockat upp hela Sverige och tagit med utomlands :)



Tyvärr är det inte lika varmt om natten så jag får hålla mig ifrån min kära balkong i natt, hade gärna sovit därute i natt om det bara gått!

Jag är nog lite nykär.

1 kommentar:

Viveka Gulda sa...

Jättefint blev det, och så mycket lättare att håla rent:)