13 april 2009

Vårteckensfoton och påsk!



Vilken påsk!

Här i östra Småland har vi haft jättefint vårväder hela påskhelgen. Vi har haft gäster från Gotland på besök och vädret har varit så fint att vi kunnat sitta ute på balkongen, få lite solbrännor och varit två gånger på Öland. Fredagen blev en heldag på Öland på en underbar stenig strand vid en vacker brant, där vi grillade, levde öliv, sakletade á la Pippi och hade det väldigt skönt.





Att kunna sitta på en strand en hel dag och grilla, visserligen med långbyxor och långärmat på, är sannerligen ett vårtecken i min bok. Mina vårteckensbilder denna vecka är främst från Öland men lite annat smått och gott också, så som några av äggen vi målade.




Tussilago?

Jag hittade många vackra vårtecken i naturen vid och på stranden. Jag vet tyvärr inte vad alla blommorna heter, om någon vet får de gärna skriva en trudelutt till mig.




Chionodoxa -vårstjärna





Vi grillade hemmagjorda hamburgare, vegetariska grönsaksburgare, värmde potatissallad och hade alla goda tillbehör såsom sallad, sås, lök, tomater, påskmust, kaffe och kaka med oss.
Några kalla öl avnjöts också på stranden.




Tussilago?


Blåsippor





Vi skickade flaskpost med havet, undrar vart den hamnar till slut?



En underbar plats, mitt favoritställe.


Den sista vårteckensbilden är tillägnad Camilla som har bloggen http://camilla.tradgardsblogg.se/ , en jättefin balkongblogg som bör besökas! Jag brukar titta in där för inspiration till min egen balkong och såg vilken fin vit blomman för dagen hon har foto på. Eftersom jag inte lyckats hitta den färgen i affären frågade jag Camilla vart hon köpt sina fröer, men då var hon så gullig att hon skickade mig några fröer på posten! Dessutom skickade hon som en överraskning med två andra sorters fröer också, spännande. Vilken fin påskpresent jag fick! Tack snälla Camilla.

Den här bilden föreställer en liten vit blomman för dagen Milky Way som nyss tittat upp ur jorden. Makalöst fort gick det. Välkommen till världen!



Nu är sannerligen våren här.

Jag älskar det!
Känner mig levande och nyfödd, jag med :)

12 kommentarer:

Ingrid sa...

Vilka fina och härliga vårbilder, så där ska ju våren se ut på riktigt. Inte som hos mig med 1 meter snö och minusgrader. Suck!!

~Livet i byn

becca sa...

Hejsan, har tittat runt lite hos dig, vad fint det blev på din balkong, men du skulle behöva mer utrymme för alla dina växter =).

Ha det bra, kram Rebecca.

Camilla sa...

Vad kul att du uppskattade lite bonusfröer. Vallmon har jag själv fått så vet tyvärr inte så mycket om hur du sår den. Skulle dock tro att du kan direktså den nu när det blivit lite varmare. Ja växtkraft har verkligen blomma för dagen! Jag har satt ut mina idag för att vänja dem vid att vara ute. Förhoppningsvis kommer det inte någon mer köldknäpp utan de kan vara kvar ute. Såg verkligen härligt ut på dina bilder. Grillning på stranden är verkligen vårkänslor. Hade det inte varit för de tjocka kläderna hade det varit sommarkänsla! Har varit iväg på Ikea idag och handlat en liten pall, en lavendel och en del nya krukor till min balkong. Blev verkligen nöjd nu när jag flyttat runt en del växter och satt dem i nya fina krukor. Fick dessutom sopat trallen lite så nu är där rent och fint. Biler kommer nog på bloggen imorgon...
Kram Camilla

Yvonne L sa...

Vilka fina vårtecken med heldag på stranden, blommor och solsken!
Sen är det alltid trevligt att se att det inte bara är jag som inte kan alla namn på blommor och blad...

/Yvonne

Vit som snö sa...

Hmm, jag skrev nyss en kommentar som bara gick upp i rök...
Så vackert det ser ut på er utflyktsplats på Öland! O fina blomsterbilder!
Den här vårutmaningen har väckt min längtan att flytta söderut!
Kram Cilla

Viveka Gulda sa...

Hej
Vilka fantastiska bilder, du är verkigen duktig på att fotografera:)
Jag är nästan säker på att den översta blomman är en chionodoxa av något slag. En lökväxt som ofta förväxlas med tex scilla. Men jag är inte alls säker.

kram
Viveka

Editor sa...

Jag kan känna lukten av nygrillat.... mmm!
Fin bild på den lite hyacintlika blomman.

Viveka Gulda sa...

Hej igen
Måste erkänna att jag snott bilden på bilen... men vi har en likadan och den körde jag nedcabbad igår:)
kram igen

rosenskära sa...

Vilken mysig blogg, tack för att du lämnade ett spår! Och nog har du fångat fina bilder på tussilagon och annat också för den delen. Det var så längesedan jag var på Öland, ja i östra Småland också, roligt att se platser man inte besökt så här!

Lena

Fia sa...

Hitta hit via Humlebackens Vårtecken, å bara njuter av dina fina bilder.
Fia

Mejrams! sa...

Vilka fina bilder du har tagit. Det ser ut som om ni fick en jättehärlig dag på Öland. Ha en skön dag!/Merja

Bodil sa...

Tack Veronica för din omtanke! Det värmer kan du tro! Just nu tar vi hand om lilla Pepsi - familjens pajashund - som för tillfället är en mycket dämpad liten vovve. Hon sörjer sin flockmedlem. Det är så tragiskt att se. Vi gör så gott vi kan, men det här får lov att ta lite tid.
Vilka underbara bilder du visar från Öland. Riktiga vårbilder. Det har ju fullständigt slagit knock out i naturen. Det är så otroligt vackert.
Jag tittade även på möbleringen av din balkong. Tyvärr missade jag ju att rösta. Men du valde rätt alternativ tycker jag.
Stor kram till dig