6 april 2009

Vårtecken med smak av sommar.

Vilken vecka! Ena dagen snö och vinterjacka, nästa dag 19 plusgrader i skuggan och linne och kjol. Galet härligt!

Här är några vårtecken till Vårteckensutmaningen som Viveka på Humlebackens blogg ordnat, fångade under veckan;


Årets första glass är vårkänsla för mig -såklart en Lakritspuck.



Alla mina frösådder växer glatt i fönstrena.



När hästen fäller, då är det vår!



Nu senaste veckan har hon äntligen kunnat vara utan täcke, rulla sig skitig och njuta av solen.
Det är något magiskt över första gången de går ute utan täcken efter vintern, det är nog aldrig så skönt att rulla sig som då.




En vacker piga på besök.


Jag har skådat många fler vårtecken än kameran hunnit fånga. Jag har sett första sädessärlan och vårglada gravänder, jag har hört tranorna skrika från grannfältet (de låter som häxor), skådat en underbart vacker citronfjäril och sett blåsippor. Människorna har flockats utomhus och lukten utav grillat har hängt i luften varje dag (åh jag hoppas någon i vårteckensutmaningen fotat sitt grillande!).

Men det galnaste och för mig starkaste vårtecknet är detta.
Min badtokiga pappa tog årets första dopp i lördags, det var hans tidigaste premiär någonsin!







Inte en enda gång erkände han att det inte var skönt!

Nu är det sannerligen vår och plötsligt känns sommaren inom hoppfullt avstånd.

17 kommentarer:

Mejrams! sa...

Ja, det var ett riktigt vårtecken eller sommartecken, att bada redan nu! Det hade jag aldrig klarat. Ha en skön dag!/Merja

♥ Pia... sa...

Herreguuuud..såå kallt:)..inte menar du att han badar frivilligt såå här tidigt??..huuuubrrrr..var nån stans bor ni då??..sydliga bredgrader kanske:)..många vårtecken du funnit..jag har kanske oxå flera om jag tänker efter...måå såå gott..PIA

Vit som snö sa...

Underbara vårtecken! Men bada....nu...han måste vara en äkta viking din pappa!
Kram Cilla

Lotta-livets väv sa...

WoW! Vilka fina bilder du har på din blogg och vad fint du skriver.... Cool pappa du har! Fast jag tror honom!!!! Det VAR skönt! men tidigt på året helt klart!!!!

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Vilken pappa - härlig! Det närmaste dopp vi kommer här uppe är dopp i gryta;-)
Vilka fina vårtecken.Hästen och pälsen - där hade jag också haft vårtecken på mina två pållar - det tänkte jag aldrig på men helt rätt som du skriver.
Lakritspuck, den gillar jag också, har inte den varit borta från glassdisken?
Tack för att du tittade in hos mig!
Carin

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej igen
Det visar inte mitt inlägg kanske du förhandsgranskar, det gör jag ser det ut så där då.
Att jag som skriver inte ser inlägget innan det godkänns, skriv och berätta till mig, så jag får veta hur det är för andra när de lägger in något i min blogg.
Vänliga hälsningar Zara

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej
Tack för din kommentar i min blogg.
Vad fint du skriver om vårtecken, vad roligt att läsa.
En glass måste verkligen vara ett vårtecken,och den lilla nyckelpigan vad söt den är.
Din pappa är en kul typ, en tuffing.
Mycket uppfriskande titt i din blogg.
Kram Zara
Ovanstående skrev jag före inlägget som du fick först, jag vet inte vad det är för krångel, få se om det här lyckas bättre.

Ingrid sa...

Brrr...vilken badtokiga pappa!! Har då aldrig sett på maken!!

Snön brukar vara borta i slutet av maj, i mitten av juni har vi sommar men då kan ändå isen ligga kvar på älven på vissa ställen.

Så n og har vi kort sässong mot för er.

~Livet i byn

Tankar tar tid sa...

Fy attan, vad kallt att bada redan nu ... väntar till det blir minst 20 gr i alla fall!

Din häst kråmar sig som min katt och tycker säkert att det är lika skönt.

Jag har också sett fjärilar och hört och sett flyttfåglar ... tranor el svanar ... osäker för det var på så långt håll.

Men det bästa är ändå att snön snart är helt borta!!!

Kramar Christina

Bodil sa...

Vilka härliga vårbilder du visar då!!! Vem minns inte när kalvarna kom ut på grönbete efter den långa vintern. Vilka glädjeskutt!! T o m korna var ju heltokiga när dom kom ut på våren. Så jag förstår att hästen tycker det är underbart att vara utan täcke. Vi människor gillar ju att äntligen slippa tjocka vinterjackor och kängor. Tänk att sitta ute i shorts och ett linne!
Tittade på dina förra inlägg om balkonen. Vad fint det blev. Förstår att trägolv blev en underbar känsla. Så mycket mjukare och varmare att gå på. Så flitiga ni är!
Kram

heavenandearth sa...

Hahahaa!!
Vilken galet härlig pappa!!!

Bilden luras ju lite... för det ser underbart skönt ut.. men... kylan i vattnet är nog mer än jag skulle stått ut med!!!
Men den fick mig ändå att läääängta till sommaren!!!
Härligt!

Känner igen det där med hästen!!
Man kan riktigt känna hur mysigt de har när de får gnugga o gno utan täcken!!!

Ha en underbar vecka!
Kram! Iréne

Proforma sa...

Hej och tack för din kommentar hos mig!
Av alla dina fina vårtecken tar ju din pappa priset! En sådan krutgubbe om jag får säga så, bada redan nu! Nej tack, jag badar knappt sommartid :)
Härlig hästen ser ut!
Ha det gott!
Kram

Cornelia sa...

Kikar tillbax!
Ha, ha vilken galen pappa! Jag hoppar inte i det blå förrän det e minst 20 grader varmt :-D

Maria sa...

Hej, vad roligt att du hittade till mig! Nu fick jag "upp" ögonen för dig:)

Glass! Det är verkligen ett härligt vårtecken.... att sitta ute på någon parkbänk och äta glass i solen, mmmmmm.

Att bada nu däremot, hua inte jag men vad modigt och "vikingaaktigt" av din far minsann!

Ha det gott i vårvärmen!

Maria

Marina sa...

Här är det hunden som fäller nu på våren.
Det där badet ser verkligen ruskigt kallt ut, jag är en riktig badkruka jag.
En glass längtade jag efter i går men här fanns ingen hemma så det fick vara så.

Camilla sa...

Härligt med vårtecken. Med bada e ju lite väl tidigt!! De vita blommorna på min blogg heter balkansippor. På kvällen stänger de sig och på dan öppnar de sig igen. Väldigt söta. Påminner lite om vitsippor. Ha det bra /Camilla

Viveka Gulda sa...

Hurra för våren:)