4 september 2009

Ett hus i mitt hjärta



Jag vet att två studenter inte har råd att köpa ett hus.
Jag vet att det är drömmar, men jag kan inte låta bli att falla in i dem ibland!

Jag önskar att jag hade ett eget hus.
Jag önskar att jag hade en egen trapp att sitta och ta en kopp kaffe på.
Jag önskar att jag hade ett trädgårdsland att odla alla mina gröna drömmar i.
Jag önskar att jag hade en öppen spis att elda i nu när hösten, mörkret och kylan kommer med stora steg.



Jag önskar att jag hade ett eget kontorsrum.
Jag önskar att jag hade ett eget gästrum.
Jag önskar att jag hade en egen tvättstuga.
Jag önskar att mina katter hade mer plats att busa runt på och en trädgård som vi kunde bygga en stor rastgård i åt dem.
Jag önskar att jag kunde spela musik hur högt jag vill, när jag vill.
Jag önskar att jag kunde plocka mina egna äpplen.
Jag önskar att jag slapp fundera på vad klockan är, innan jag satte på en maskin tvätt.
Jag önskar att jag hade plats att bjuda hem alla mina vänner på middag.
Jag önskar mig renoveringar att bita i och projekt att svära åt.
Jag önskar dessutom att jag hade pengar nog att renovera det där drömhuset precis som jag ville!





Jag önskar att jag hade ett hus ungefär i samma stil som detta, mitt barndomshem. Huset jag bodde i hela min uppväxt, som mina föräldrar byggde själva medans jag låg i magen. Trähus ligger mig varmt om hjärtat. Speciellt de som har stall och hagar till ;)

Eller ja, ett gotländskt kalkstenshus går också bra.

4 kommentarer:

Vit som snö sa...

Det bästa är att önska kostar ju ingenting! Och du kommer ju inte att vara student hela livet så säkert sitter du en vacker dag på din egen trappa och dricker morgonkaffe!
Vilket drömhus att växa upp i! Suuuperfint!
Ha en mysig helg! Kram Cilla

becca sa...

Vad fint dina föräldrar bor, förstår att du drömmer om att få bo så.
Det kommer en dag när ni bor i hus, kan förstå att det inte funkar när ni läser.
Förstår också att du med ditt odlar intresse önskar dig hus och trädgård.
Och visst är det härligt att bo i hus, med det är mycket jobb, mest roligt med ibland jobbigt med.

Ha en bra helg, kram Rebecca.

Camilla sa...

Känner igen mig i många av dina önskningar. Särskilt det där med en egen trädgård att odla i och plats att bjuda in släkt och vänner. Är tex alltid ett bekymmer att fylla år när man bor i lägenhet. Får hoppas att dagen då ni kan köpa hus inte ligger allt för många år fram i tiden. Min börjar kännas lite mer nära då både jag och sambon nyligen börjat jobba. Men blir nog en liten täppa i ett par år först. Ha en skön helg. Kram Camilla

Lisa sa...

Dina föräldrars hus ser jättefint ut och jag förstår alla dina drömmar. Jag har haft många av dom också under de år vi bodde i lägenhet. Är man uppvuxen i hus vill man gärna bo i hus igen. Men den dagen kommer till er också, men all säkerhet. Tills dess får du väl hålla tillgodo med drömmarna och tänka på fördelarna med att bo i lägenhet, för det finns ju faktiskt en hel del. Och att bo i hus är inte alltid så kul heller, som när man måste lägga ut en massa pengar och arbete på tråkiga saker som inte ens syns. Vi måste tex gräva nytt avlopp (bajsbrunn), känns lagom kul... :/
Hoppas du har en mysig helg, bristen på braskamin till trots. ;)