28 september 2009

Mode i att renovera?

Tänk vad tiderna förändras!
Detta huset bodde min mamma i som barn.


(foto från annonsen; http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/522416 )


När de flyttade in där var hon 12 år gammal. De flyttade från en tvåa där familjen på två vuxna och tre barn hade bott sedan mamma föddes. När de köpte huset gjorde mormor och morfar vad som var modernt då, jo man bytte ut alla vackra gamla spegeldörrar i trä emot nya glasdörrar. Det fanns kakelugnar i nästan varje rum, de rev ut alla utom en!

Nu i efterhand tycker man ju att det var rena våldsbrottet på ett så vackert gammalt hus! Men så var modet då. Idag är det ju tvärtom mycket modernt att bevara det gamla i ett hus.

Jag har aldrig varit i detta hus, det såldes långt innan jag föddes, men det är en rolig känsla att titta på fotona i annonsen och föreställa mig mammas barndom där. Konstig känsla. Mamma säger att det ser nästan likadant ut nu som då.

1 kommentar:

Vit som snö sa...

Så fint hus!!! Jag måste nog kika in. Nyfiken? Joodå:-)
Kram Cilla