18 april 2011

Projekt; pallkragar



Det här har jag pysslat med under veckan. Först oljade jag det obehandlade träet för att skydda det och sedan målade jag det med en slags betsfärg i en roströd nyans. Den hade vi hemma sedan ett gammalt projekt då sambon målade hyllplan för flera år sedan. Ja oljan var också överbliven från nåt annat projekt, perfekt.

Åh vad jag har längtat efter upphöjda odlingsbäddar i min framtida trädgård. Å nu är den ju här!



Sedan fyllde jag upp med jord och gödsel, det gick åt mer än jag trott! I denna lådan är det nog ca 4 påsar. Jag läste att man med fördel ska ha fiberduk i botten men det struntade jag faktiskt i. Tålamod är inte min dygd och det ska nog gå bra ändå.



I lådan närmast kameran sådde jag igår gul lök, sallad och lite tagetes. Den andra lådan behöver dock lite mer jord innan jag kan så något där, jag hade köpt för lite. Däremot sådde jag smultron i rabatten bakom växthuset låååångt bortom fokus i bilden. Förhoppningen är en hel rabatt full med smultron men vi får väl se hur det går! På påsen stod det att man skulle förså inomhus först, men det finns redan tomat, paprika, timjan, basilika, lobelia, purjolök och tagetes inne på mina fönsterbänkar. Alla får faktiskt inte plats.



Dessa odlingsbäddar, pallkragar, mumslådor eller vad man nu vill kalla dem är ett litet ihopplock utav vad för material som vi hade hemma. Jag gillar att återanvända saker. Det kommer att bli främst ätbara saker i lådorna och det ska bli fler lådor. Gärna 4-5 stycken till. Vi får se hur många fler jag hinner göra i år. Det finns tydligen många mördarsniglar här och då är det ju skönt att ha grönsakerna en bit ovan marken!

Vår helg har varit jättehärlig, varmt, skönt och riktigt soligt idag. Det var nog 17 plusgrader i skuggan idag. Vi har varit ute mest hela dagarna och fixat, fikat på uteplatsen och gått promenader i kortbyxor och strumplöst. Vilken helg!

2 kommentarer:

Vit som snö sa...

Grattis till egen trädgård!
Inget är som att kunna gå ut och plocka sitt egenodlade...
Perfekt att odla i pallkragar, det gjorde jag några år men nu blir det mindre odlat och det som blir får bo i krukor. Hoppas framöver ha tid med massor av odlande, gärna växthus oxå...
Ha en riktigt fin påskvecka!
Kram Cilla

Lisa sa...

Ja äntligen har du gott om utrymme till alla dina odlingar! ;)
Pallkragar är ju himla smidigt faktiskt. Jag har planer på att skaffa ett gäng någon gång framöver också.

Krukorna som jag planterat blommorna i köpte jag på Blomsterlandet för två år sen kanske (därav den fina patinan ;)). Men jag vet att de haft såna flera år i rad så det är inte omöjligt att de har det även i år. Tror även jag sett liknande på Citygross.
De är i betong så man kan säkert göra såna själv också.

Hoppas veckan fortsätter lika underbart som den börjat, vore ljuvligt med en långhelg med sol & värme! :)
Ha det gott!
Kram //Lisa