11 maj 2010

Vårtecken och drömmar

Balkongdörren står öppen, solen strömmar in genom fönstrena, himlen är klarblå och utanför hörs ljudet av gräsklippare som jobbar för fullt. Äääääntligen lite vår och majväder efter en vecka av novemberkänsla, hua.



Jag är ju en deltagare i Vårteckensutmaningen 2010 men tiden har inte räckt till för mig i år. Glöm inte att gå in och titta på alla andra härliga bloggare som deltar, som varje måndag lägger upp foton på vårtecken ifrån där de bor, från norr till söder.

I år längtar jag efter trädgård mer än någonsin. Jag älskar min balkong men jag har fått längtan efter mer. Innan har det skrämt mig lite, det är en sak att komponera ihop det fint på en liten balkong med krukor och planteringslådor, en annan sak att tänka storskaligt och jobba med buskar, träd, ja andra typer utav blommor och växter. Men i år är jag bara så sugen! Ta tag i planerandet och uppbyggandet av en lummig trädgård... Friheten att bara kunna gå ut och sätta sig i trädgården eller lägga sig i en hängmatta och bara slappa, med ett ostört och lantligt läge.



Jag drömmer om odlingar i pallkragar där allt möjligt ätbart växer, särskilt jordgubbar, potatis, tomater, paprika, purjolök, sallad och örter. Mängder utav härliga rosbuskar, pioner, dahlia, klematis som klättrar i trädstammar och uppsatta armeringsnät, fruktträd med äpplen och körsbär, krusbärs och hallonbuskar, väldoftande lavendel, lummiga buskar med syrener och annat, en tät gräsmatta och gärna ett litet växthus.



I nåt mysigt hörn står en gammal hammock, uteplatsen kan både erbjuda skugga och sol om man vill, grillen har sin givna plats och katterna har fått en egen rastgård ansluten till huset. En tanke är en pergola men med gräsgolv och innätat runt om. Som tak åt katterna växer det vinrankor i massor och inuti rastgården har de träd, buskar, en liten fontän och genuin utemiljö. Där finns också en skön soffa så vi kan dricka kaffe och umgås med katterna.

Jag är nog lite knasig :)
När jag tittade i en trädgårdskatalog häromdagen fick jag en drömsk blick och sa till sambon "tänk när vi kan köpa vår första egna skottkärra och kratta!!" Han tittade på mig som om jag var galen och sa mmmm.....

Inga kommentarer: