13 maj 2010

Längtan till Gotland



Vi är verkligen inte på Gotland tillräckligt ofta.

Min sambo är gotlänning, han har 2 bröder som bor på Gotland och vi har vänner där. Men de senaste åren har det ändå bara blivit 1-2 besök om året.

Jag älskar Gotland.



Ibland får jag för mig att vi ska flytta dit, bo i ett ljuvligt gammalt kalkstenshus på landet bland knepiga gotlänningar med extra svår dialekt. Gotlänningar är ganska egna, jag gillar det. Naturen tilltalar mig också, byggnaderna, kulturen, sammanhållningen, men framförallt ljuset. Allt känns så mycket ljusare på Gotland, det är nog tack vare kalkstenen och havet kanske. En grusad gårdsplan på Gotland är inte lik en grusad gårdsplan här hemma.



Tänk att bo på en gård som denna t ex!

http://www.hemnet.se/beskrivning/674706?r=3


Det finns platser på jorden som tilltalar mig i själen, jag kan inte riktigt förklara varför.
De öppna slätterna i Skåne och Gotland är 2 sådana platser.



Särskilt Visby.
Att strosa runt på gamla kullerstenar bland trånga gränder innanför murarna i Visby känns nästan som utomlands, jag kan inte få nog. Sambon tycker att jag är lite knasig, det där har ju varit vardag för honom i många år. Visby -rosornas stad, det är så vackert när rosorna blommar överallt i stan.



Jag önskar att vi kunde åka till Gotland i sommar och stanna minst 2 veckor, men sambon har nyss fått nytt jobb och får ingen semester i år. Det får bli över en helg. Kanske kan vi åka igen i höst efter bebisen kommit. Hoppas att det blir en varm och fin höst, vore härligt att strosa runt i Visby med barnvagnen i september kanske. Längtar tills jag kan promenera igen, nu klarar jag inte mer än 5-10 minuter i snigelfart.

Ikväll längtar jag till Gotland.
Någon flytt blir det dock inte, kanske när vi blir pensionärer, eller ett sött sommarhus på ön när vi är äldre och rikare.

5 kommentarer:

Lisa sa...

Oj, det var inget dåligt hus du hittat! Men jag förstår att du fallit för det, det var verkligen jättefint! Och golven, de breda plankorna, me looove!!
Tur att det är gratis att drömma. ;)

Anonym sa...

Om du flyttar till Gotland så måste jag flytta med! Puss från ika

becca sa...

Hejsan!
Grattis vännen till det lila livet i magen, så kul att läsa att ni snart blir tre, ja plus katterna då så klart =).
Hoppas att du mår bra trots att du har svart att gå.

Jag har aldrig varit på gotland, kanske snart måste åka dit, gillar alla fina kort därifrån, ett sommar hus vid havet vore ju inte helt fel.

Ha en bra helg, kram Rebecca.

Mies Balkong sa...

Jag älskar också Gotland. Det är magiskt, som ett eget land.

Stort grattis till nya lilla livet och lycka till! =)
/Marie

Mejrams! sa...

Tack för dina så rara ord om inredningen hos mig. Förstår att du tycker om Gotland och husen, något speciellt är det allt. Ha det gott och ta väl vara på dig och tillökningen./Kram Merja