31 maj 2010

Motgång nr 1

Ja i alla renoveringar har man ju med och motgångar.
Ibland hittar man överraskningar som man inte räknat med.

Vi hade tänkt hyra hem en maskin och slipa vardagsrummets parkettgolv och sedan lacka om det. Vi är inte riktigt där än i tidsplanen men när vi slet loss golvlisterna igår upptäckte vi att när föregående ägare har slipat golvet har de aldrig tagit loss listerna, därför hade golvet originalhöjd där under.



Jag vet inte om det syns på fotona, men golvet är ganska rejält nedslipat och vi har inte någon erfarenhet utav golvslipande. Tänk om det inte går att slipa ned en gång till? Vad gör vi då? Kikade på priser på nytt parkettgolv men det har vi bara inte råd med just nu. Laminatgolv känns lite tråkigt att lägga in över en parkett. Måla vitt föreslog sambon också lite till min förvåning, men jag är lite rädd för det.



Vi kommer att behöva sälja den här lägenheten inom ca ett år, när kommande bebisen behöver ett eget rum. Då måste man tänka lite "vad säljer" när man renoverar. Vi bor i ett ganska pensionärstätt område, jag vet inte om pensionärer tilltalas av vitt tak, vita väggar, vitt golv... Dessutom har vi ju 4 mörka katter, alla hår och smuts kommer ju synas jämt. Jag gillar vitt men jag tycker att det kan bli för mycket vitt, rätt trägolv blir en fin kontrast.

Tips någon?
Sambon ska i alla fall låna hem en liten slipmaskin idag och provslipa i nåt hörn för att se om det är kört eller inte. Hoppet är dock lågt...

2 kommentarer:

Line sa...

Tips på vad pensionärer gillar? Hm... jag vet att de av kvinnligt kön gillar storblommiga kjolar och små, vita pudlar samt att slänga ur sig frasen "Det var bättre förr" i tid och otid. Hoppas denna vetskap kommer till nytta när ni renoverar =D

mim sa...

Isch vad trist.. Är dock fullständigt övertygad om att ni kommer på en bra lösning, så händiga och finurliga som ni är :)