25 maj 2010

Äntligen, mina efterlängtade vänner!



Åh, lycka!

Igår svängde jag in på ett ställe på Öland som säljer blommor, där jag aldrig varit förut. På Öland finns det många små ställen som säljer blommor längs vägen, jätteroligt.

Jag skulle (givetvis) bara titta lite...
Vad hittar jag där?
Jo något som jag letat om under två somrar nu.
Petunia Million Bells!
De har inte funnit någonstans här i krokarna förut, varken på de större blomsterbutikerna eller de lokala handelsträdgårdarna som jag besökt.



Jag var givetvis tvungen att köpa två plantor :)
En enfärgad och en flerfärgad, spännande. De ser inte så mycket ut för världen just nu, men jag hoppas de "fluffar till sig" med lite tid och kärlek.



Som om leendet inte redan var givet, fick jag samma dag ett paket på posten med en till efterlängtad vän! Jag har pratat i flera år om att köpa en klematis men har aldrig fått tummen ur.

Nelly Moser -välkommen! :)



Hon kommer se ut så här när hon blommar;



Det ska bli så roligt! Hon ska få växa upp i armeringsnätet tänkte jag.

Jag har ju frösått ganska mycket åtbart i år, gurka, paprika, tomat, smultron, purjolök bla. Men eftersom jag haft så mycket i skolan och varit hemifrån ungefär var tredje vecka hela våren har jag inte hunnit plantera om i rätt takt och en del plantor har tagit stryk. Tomaterna blev långa och gingliga, vet inte om de kommer bli så bra. Jag kom också på att jag frösådde en sort som kan bli 1,5 meter hög, vilket tar mycket plats på min lilla balkong.

Så jag köpte en busktomat istället, körsbär. De blir inte ens en halvmeter höga och ger massa små goda tomater. Sen får jag se hur jag gör med de andra plantorna...



Mina gurkplantor har redan gått i blom förresten! Helt galna, jag som inte ens flyttat ut dem än. Så idag och igår har jag börjat avhärda för fullt, nu jäklar måste de ut på balkongen alla frösådderna.

Sa jag att tentorna äntligen är över för terminen? -underbart!!
Nu ska jag bara ha jord under naglarna, vitfärg på knogar och armar och äta jordgubbar hela sommaren!

Ja, och så ska jag förstås bli tjock om magen, stånka, beklaga mig, köpa mängder av pyttekläder och föda oss en liten bebis i augusti.

4 kommentarer:

Camilla sa...

Tror alldeles säkert att Million Bells blir fluffiga och härliga. Imponerande att odla så mycket ätbart på balkongen men ändå få plats med blommor. Klematis på armeringsjärn låter fint!

Jag kommer att ta med alla krukorna från balkongen och plantera ut de som går att ha utomhus, som julsosor, löjtnanshjärta, aklejor, Astrid Lindgrenrosen osv. Pelargoner osv. får nog det bra i vårt uterum. Klematis och pipranka får jag klippa ner för att få loss från spaljéerna men det gör nog inte så mycket, de grenar sig nog bättre till nästa år då. Men visst känns det lite trist att behöva klippa ner när de är så gröna och fina.
Ha en skön vecka!
Kram Camilla

becca sa...

Hej vännen,
Så fina blommr du hittat, jag vet aldrig vad jag ska köpa. Skönt att det är mindre med skolan nu så du har tid till dina växter, ska du ta ledigt från dina studier nu ett tag när bebisen kommer?
Ska bli kul att se var du ska göra med färgen =).

Ha det bra och ta det lungt med magen, kram Rebecca.

Mimmi sa...

Våra tomater är också alldeles rangliga.. Nåja, vi får hopaps de orkar bära frukt ändå!

Grattis till fynden :D

Mejrams! sa...

Så underbart - tentorna över och en hel härlig sommar framför dig med jord under naglarna. Och så en liten bebis i slutet av sommaren, kan väl inte bli bättre./Kramen