14 februari 2010

Nybakat!

Beskåda mitt första kära lilla missfoster till brödlimpa :)

I flera år nu har jag tänkt att jag ska ge mig på nåt jag aldrig gjort, nämnligen att baka eget bröd (jag skojar inte). Jag har köpt hem jäst många, många gånger men bäst före datumet har passerat varje gång innan jag fått tummen ur. Till slut köpte jag istället torrjäst som hade hållbarhet i ett halvår och nu, efter ett par månader lossnade tummen äntligen och jag slängde ihop världens enklaste nybörjarlimpa!



Stolheten når ända upp till taket!
Den ser inte mycket ut för världen, den smakar inte så väldigt mycket och det där med torrjäst var ingen hit, men jag gjorde det! Jag bakade mitt egna första bröd! å det är fullt ätbart, nästan gott faktiskt. Torrjäst, vatten, lite olivolja, salt, vetemjöl, dinkelmjöl och grahamsmjöl, jag kastade i lite vad jag hade :) Min fina, lilla premiärlimpa, äääääntligen blev det av!

Så nu har jag skrivit en lång inköpslista för imorgon med bla olika mjölsorter, filmjölk, fröer och givetvis färsk jäst, för nu tänker jag ge mig på detta fler gånger! Jag har fått recept på ett spännande bröd från en vän som är supernyttigt, ska bli spännande att testa mig på om jag bara hittar alla hennes konstiga ingredienser. Om någon som läser här har nåt gott brödrecept som en nybörjare som jag klarar ut, så dela Gärna med dig!

Det bästa med alltihopa var ju att det luktade helt ljuvligt gott i lägenheten i flera timmar, ja det luktar fortfarande nybakat, mmm!



2 kommentarer:

becca sa...

Mmm härligt med hembakat bröd, jag bakar bröd alldeles för sällan, men det är kanon gott och så känner man sig så duktig =).

Ha en bra dag och lycka till i affären, kram Rebecca.

Lisa sa...

Duktiga du! Jag har också haft tanken på att baka bröd många gånger men min tumme har inte kommit ur än.
Jag vill gärna köpa en Kitchen Aid, inbillar mig att jag skulle baka bröd ofta då. Sen är ju dom maskinerna väldigt snygga också... ;)