15 februari 2010

inför: Vårteckensutmaningen 2010





Nu drar det snart igång igen!

Viveka med den underbara bloggen Humlebacken http://humlebacken.blogg.se/ håller i år igen i spakarna för en mycket rolig fotoutmaning som jag var med i även förra året.

Det går ut på att en mängd bloggare från hela landet och även i andra länder, lägger upp foton på Vårtecken varje måndag i sin egen blogg ifrån där man bor. Vi börjar visa vårtecken i mars och håller på tills våren blivit till sommar i princip. Varje måndagkväll kan man gå in på Humlebackens lista över alla bloggar som är med i utmaningen och kika runt på vårtecken runt om i landet. Det är häftigt hur mycket det skiljer från norr till söder, men det är också roligt att se hur olika människor tolkar just "vårtecken", för det behöver absolut inte bara vara snödroppar eller krokusar som är ett vårtecken.

Alla som vill får vara med! Gå in på Humlebacken och anmäl dig om du är sugen.

Det bästa med att delta i utmaningen tycker jag är att man SER våren, som man inte gjort förr. Man går ut en gång i veckan med kameran i högsta hugg (eller har den med sig ständigt) och öppnar upp både öga och sinne för våren, funderar över vad våren betyder, lyssnar, tar in, ja verkligen stannar upp och SER våren. Det var underbart! Hoppas det blir lika underbart i år.
För nu längtar jag.
Längtar tills jag kan visa vårtecken här i min blogg.
Längtar tills jag kan se alla andras vårteckensfoton.
Längtar tills det ens finns vårtecken att fota!
Längtar tills det luktar vår ute, fåglarna kvittrar, ljuset återvänder och framför allt tills snön är borta!

Vårtecken 2009:




3 kommentarer:

Gårdsromantik sa...

Så spännande att följa er!

Kika in till mig - jag har en tävling där du kan vita rosbeströdda ljuva ting!!!

Kram Maud

Lisa sa...

Jag ska också vara med i utmaningen i år igen. Tyckte det var jättekul förra året och jag fick verkligen upp ögonen för hur naturen förändrades under tiden utmaningen höll på.
Håller med dig om längtan efter våren! Nu är jag faktiskt trött på snön, även om jag föredrar en vit vinter framför en slaskig och blöt så skulle jag inte ha något emot att spola fram tiden en månad eller två nu...
Kram

Line sa...

Halloj!
Ja, jag läste om detta och var inne och kikade och såg att ingen från Gotland anmält sig, funderade på att anmäla mig men min kamera är ju så jättedålig att korten blir urusla, den kan inte ens zooma in så jag kan ta nåt kort på t.ex. en myra om jag nu skulle se en sådan.
tror du verkligen det kommer finnas några vårtecken i början av mars, känns sannerligen hopplöst när man nu tittar ut och bara ser massa, massa snö som vräker ner =(