27 februari 2010

Den årliga ångesten...




Jag trodde att jag var beredd.

Det var jag då verkligen inte.

Idag har jag på allvar satt mig ner och skrivit ned vad jag vill odla på balkongen i år. Slutsatsen blev väldigt mycket ätligt samt en del klättrare till nätet och lådan med tillhörande armeringsnät, samt att det blir svårt att hålla mitt löfte om FÄRRE växter därute i år....

Jag började surfa runt för att beställa fröer, har saknat många när jag har letat i affärerna i dagarna.
Men ju mer jag tittar runt ju mer förvirrad blir jag. Å ju mer vill jag ha! Ghaa.
Jag glömmer helt bort yta, färgmatchning, planering och vad som passar ihop och att det ska se snyggt ut och bara vill ha, vill ha, vill ha.

Ajajaj.

Läget just nu ser ut så här;

¤ Jag har köpt fröer i affären till basilika, timjan, dill och purjolök. (basilika är mitt enda säkra kort där.)

¤ Jag har beställt fröer till gurka, tomat, paprika och smultron. (har inte frösått nåt av dem förr, dock haft plantor med smultron och tomat förr. Jag var bergsäker på att jag aldrig skulle fröså tomat...hm.)

¤ Jag har kvar gamla fröer av blå Blomman För Dagen samt har beställt nya, röda. (min stora favorit, en tacksam stjärna! egentligen ville jag beställa den nya sorten, hazelwood blues men fanns inte där jag köpte alla de andra fröerna.)

¤ Jag ska också så Fjärilskrasse i år igen, min ständiga trotjänare.



¤ Jag ska INTE fröså Klematis men ska baske mig köpa en planta till våren, vilket jag tänkt i flera år men alltid lyckats fylla balkongen redan innan klematisköp blivit av... Tycker de är ljuvliga!

¤ Jag drömmer om en ampel överfylld med petunia, gärna million bells. Försökte envist få tag i den på planta förra året men hittade inte den sorten någonstans här! Hoppas på bättre lycka i år. Är tveksam till om det blir lika bra om jag skulle fröså den...

¤ Jordgubbar, jag är livrädd för det men galet sugen på att försöka odla jordgubbar på min lilla balkong, jag vet bara inte hur...

¤ Rosdrömmar; Funderar på en klätterros som sällskap åt Blomman För Dagen i armeringsnätet, men jag har alltid ihjäl min rosor om vintern :/ Rabatt med rosbuskar framför balkongen är fortfarande i tankarna... om orken och pengarna räcker till.





(ja, solen har lyst hela dagen, fåglarna kvittrar här och snön smälter väldigt snabbt, jag har vårkänslor!!)

3 kommentarer:

Vit som snö sa...

Jag är ingen frösåddsmänniska men jag planerar för fullt vilka perenner som ska flyttas o införskaffas. Målet är alltid att hitta växter så hela säsongen är vacker men så glömmer man av sej o bara shoppar utan att tänka före...
Lika varje år.
Lycka till! Kram Cilla

Mims sa...

Vi har fläskat loss med fröer här :D kommer upp på bloggen strax ;)

Lisa sa...

Jag får vårkänslor, så himla härligt att läsa om dina planer för årets planteringar! :) Ska bli spännande att se hur din balkong kommer se ut i år.