30 mars 2009

Vårbilder från Småländska östkusten

Så var det dags för min första måndag med vårteckensutmaningen från bloggen Humlebacken.



Våren har ännu inte omfamnat Småland helt men den har smugit en arm om oss i alla fall.
(klicka på bilderna så blir de större)



Våren i en nötkärna.
Cykellust och regn.



Vårknopp i den orensade rabatten och äntligen gröna, nya grässtrån bland det vissna.



Snödropparna står i full blom.



Ena dagen strålande sol, nästa dag bara regn och regn...



Gömda skatter tittar fram.



Mitt kära japanska körsbärsträd, som ofattbart nog brukar stå i full blom om ca 2-3 veckor.
Det är otroligt vackert, jag längtar!




Även krokusarna är i full blom nu med sina värmande färger.



Hundpromenad i morgonregn.



Vår på landet. Åkern är sådär ljust, ljust grön som den bara är på våren.
En underbar färg.



Katten Robinson på vårpicknick, nöjd intill husses sida.


Senaste veckan har vi här haft både snö, regn och strålande solsken!
Ryktet säger att vi kan få uppåt 15 plus i veckan.

Igår eftermiddag togs bla det sista kortet, då åkte vi iväg med ena katten och hunden, satte oss vid stranden och åt picknick. Det var en skön vårkänsla att ha varm sol på näsan och blicka ut över havet som glittrade. Fåglarna kvittrade glatt i bakgrunden. Tusenskönan som jag hittade och tog kort på förvånade mig, är det inte tidigt?!

Jag hoppas på en äkta vårvecka nu.
Byta till vårjackan, låta hästen gå utan täcke och rulla sig ordentligt, åka på fler picknicks och att mina plantor växer fint i fönsterna.

Dags för vårstädning på balkongen!
I vårsolen :)

____________________________________________

PS: Ett till, mindre roligt vårtecken måste jag få tillägga idag;

För mig som arbetat mycket med hemlösa eller utsatta katter, är det tyvärr ett vårtecken när oönskade kattungar börjar dyka upp. När jag jobbade på katthemmet fick man en stor insyn i hur illa det egentligen ligger till i Sverige med hemlösa katter.

Mitt sorgliga vårtecken för idag är katten jag kallar Lilla Pyret.



Hon dök upp utanför stallet för ca en månad sedan, skygg och livrädd men utmärglad och genomfrusen. Det var då 15 minus ute och snö och hade inte stallkompisen tagit in henne i sadelkammaren hade hon dött. Hon var bara skinn och ben.

En skygg liten tjej som troligen fötts ute utav en av alla okastrerade bondgårdskatter, eller utav en utkastad katt. Det förekommer så ofta.

Lilla Pyret söker ett eget hem!
Du som kan tänka dig att ge henne en chans till en bättre fortsättning på livet, än starten var, hör av dig till mig. Hon behöver en trygg kattkompis som hjälper henne bli tam.
Får hon bara ett riktigt hem kommer hon absolut bli en kelgris.

Det är det absolut värsta med våren tycker jag -alla nya katter som föds till ett hemlöst liv fullt av lidande. Fråga gärna alla ni känner om någon söker kattunge.

11 kommentarer:

Eddan sa...

Hej!

Tack för påhälsningen inne hos mig. Ja, det var lite skillnad på dina och mina vårtecken ;-)!

Jag längtar så efter sol och värme nu!

Må så gott!

Kram från Anette

Mejrams! sa...

Hej!
Vilka härliga vårbilder du visar. Nästan så att jag kan känna doften av vår. Lilla Robinson var fin!/Merja

Birgitta sa...

Så många fina vårtecken du visar, både glad och sorgliga, men det finns ju tyvärr alla sorter. Mycket fina bilder. Kramar Birgitta.

Mejrams! sa...

Hej igen!
Läste inte hela ditt inlägg utan upptäckte att du skrivit om lilla Pyret. Hoppas du hittar ett nytt hem till henne!
Lovis har en egen liten dörr och där springs det ut och in mest hela dagen./Merja

Ingrid sa...

Helt klart superfina vårtecken!! Däremot låter det ju inte kul med hemlösa katter, det är sällan man ser dem här i norr faktiskt. Men nog finns dom alltid.

~Livet i byn

Cornelia sa...

Kul att du kikade in hos mig! Nu har jag oxå hunnit få upp min "riktiga" vårteckensutmaning :-)
Stackars lille kissemissen, jag e oxå en som värnar om de små oskyldiga katterna. Men jag hade tyvärr aldrig klarat hjälpa till med hittekatter, då hade jag fyllt hela huset med de små stackarna för jag tycker så synd om dem o det går ju inte.
Mina 2 egna hade nog blivit lite svartsjuka oxå ;-)
Hoppas ni hittar nån som vill ta hand om den lille katten!

Cornelia - http://mitthemochmintradgard.blogg.se

Anonym sa...

Underbara vårtecken!!Så skönt nu när man känner att våren äntligen är på väg på riktigt! Hoppas bara vi slipper mer snö!!
Hoppas ni hittar någon bra lösning till lilla kissen! Antar att du inte får ta hem fler ;)
Kram //Nettan

Tankar tar tid sa...

Tack för kommentaren om namnet på min blogg ... det är ett ordspråk som jag känner passar mig och därför valde jag det.

Vilka fina vårbilder ... vad avundsjuk jag blir på alla fina vårblommor och knoppar när man bara ser snö och kladd här vart man än vänder sig.

Du har kanske sett att vi har en katt, vi också. Det är en sådan katt som bara kom en dag och har blivit kvar. Vi fick visserligen reda på varifrån hon kom senare men de som hade haft henne ville/kunde inte ha/ta henne tillbaka, vilket vi är tacksamma för.

Kramar Christina

Yvonne L sa...

Det ser ut som om våren kommit lite längre hos er jämfört med hur långt den kommit här. Visst är det spännande att följa vårens framfart i den här utmaningen!
Blir spännande att se hur det ser ut nästa vecka!

/Yvonne

Viveka Gulda sa...

Å vad söt Lilla Pyret är!! Jag har ju redan två katter.. annars vet man inte.. hon är verkligen bedårande.
Fina vårtecken du har för övrigt också!
kram
Viveka

Willewira sa...

Hejsan!

Vad roligt det är med dessa utmaningar - man träffar på nytt folk!

Härliga vårtecken bjuder du på... och picknick vid havet är verkligen ett sådant! Och liten söt kisse fick var med... :)

Lilla Pyret, vilken sötnos! Hade vi inte redan tre stycken så...
På fredag åker vi och kastrerar våra senaste "bebisar", Chippen och Saga. Jag vill inte ha kattungar, då det redan finns så många andra katter som behöver hjälp.

Tänk om folk kunde tänka efter före...

Önskar dig allt gott!
kram
Willewira