4 mars 2009

Krydda grönt


Vårgrönt.

Ljuvligt.

Att blanda vitt i olika material, mönster och i olika ljus, samt krydda med grönt är just nu mitt recept för vårt sovrum. Underbart! Man får ljuset som man längtar så efter nu i slutet utav vintern, man får vårens gröna energi med hopp om nytt liv och ny växtkraft inombords och runt oss.

Grönt sägs symbolisera tillväxt, harmoni, fräschör och fertilitet och antyder stabilitet och uthållighet.



Grönt finns ju i mängder utav nyanser, bara att blanda vilt eller välja sin favorit.
Jag har valt en grön lite åt olivgrönt, ärligt talat en lite vidrig grön i sin ensamhet, men jättefin ihop med vitt. Den är ljus men inte galen. Sedan kan man även blanda den med lite mildare varianter utav grön också, men känslan är tänkt att påminna om vårens nyuppkomna grönska. ni vet den där skira, nästan lysande underbara gröna färgen pelargonerna har på nya blad, eller färgen som mina fröer utav fjärilskrasse kommer bjuda på om några månader. Helt enkelt lite försmak på vårens egna färger.

Ett nytt överkast, nya gardiner, ett par kuddar, kanske en matta och några nya, härliga växter i fönstret och genast känns våren närmare. Om min underbara tvåstänglade vita orkidé bara ville blomma om snart så hade den passat in perfekt. Jag tycker att orkidéer är underbara som inredningsdetaljer, så vackra!

De söta gröna ljushållarna som jag fick av en vän passar bra in i sovrummet nu.



Idag kvittrar fåglarna som galna utanför vårt fönster.
Katten ligger i fönstret vid vädringsluckan och lyssnar och spanar.
Snön har smält bort med undantag för några små högar här och var.

Om jag hjälper våren lite på traven här inne, så kanske den snart kommer utomhus också?

Inga kommentarer: