5 mars 2009

Ett mitt Drömhus

Åhh!

Ett utav mina absoluta drömhus är till salu!



Alla som kört en viss väg på landet som heter Kläckebergavägen utanför Kalmar, har garanterat lagt märke till detta hus.

Eller hus, det är en gammal skola.
Helt magnifikt vacker!

Många, många gånger har jag kört förbi det huset och undrat inombords om det verkligen används som riktig bostad, om det är iordninggjort efter skolåren, eller om det används till någon slags verksamhet. Det är ju så enormt stort! Jag brukar alltid lägga en extra blick på det huset när jag kör förbi.

Så ikväll strötittade jag lite på villor på hemnet bara för att det är så roligt och upptäckte till min förvåning och fascination att detta huset är till salu! Lycka, att få "följa med in" och äntligen få se hur det verkligen ser ut innanför väggarna. Lycka, att se att någon verkligen tagit över den gamla skolan och gjort om den till bostad. Lycka, att de renoverat så smakfullt. Åtminstone bottenvåningen. Det är nämnligen 300 kvadratmeter på bottenplan, vilka nuvarande ägare renoverat och inrett, men övervåningen på 200 kvadrat är vad jag kan förstå, ej renoverad sedan skoltiden.

Åhh, jag vill ha!
Även om jag hade gjort vissa detaljer annorlunda så tycker jag att nuvarande ägare har gjort ett jättefint jobb att bevara det gamla, att utnyttja de stora ytorna och lyfta fram de vackra gamla fönsterna och golven. För vilka ytor! Vilket ljus!





Bilder från annonsen hos fastighetsmäklare Pontuz Löfgren http://www.pontuzlofgren.se/objbesk.aspx?OBJGUID=3KD310RO7FEJQIAG&OBJTYPE=CMVilla





Huset ligger å ena sidan intill en korsning utav två 70-vägar på landet, men har åt andra hållet utsikt över fält och ängar, på landet men ändå nära stan. Faktiskt bara 5-10 minuters bilväg ifrån min lilla lägenhet. Vilken dröm att köpa ett sådant hus!

Om man ändå var färdigutbildad och rik.
Tänk att ha ett hus på 500 kvadrat!
Okej, hu så dyrt att värma upp och fy så jobbigt att städa, men då kunde ju faktiskt sambon få den där bowlingbanan han drömmer om.... ;)

Hehe nejdå, jag behöver absolut inte ha 500 kvadrat, men den här byggstilen på hus stormälskar jag. Den putsade kalkfasaden, de höga, stora fönstrena, höjden, rymden, utstrålningen hos huset... Det har länge varit min dröm att ha ett sådant här hus, men få hus ser ut så här i Småland. Trähus, röda med vita knutar dominerar stort. Gotland med alla sina gamla kalkstenshus har ett helt annat utbud utav Drömhus i mitt tycke.

Se bara på det enorma badrummet.... åh, vilken frihetskänsla, vilken livskvalitet att bo så.

Hoppas den som köper detta hus håller det kärt och fortsätter renovera det i samma stil.

*kär*




Åh vad jag önskar att jag kunde köpa detta hus!

Inga kommentarer: