6 juli 2011

Loppisfynd! (eller kärleken till en stol)



I lördags hade jag en riktig lyxdag. På förmiddagen åkte jag och min bästa vän på loppisrunda medan min sambo var hemma med sonen. På kvällen var min mamma barnvakt och sambon och jag var ute och åt på restaurang tillsammans med hans arbetskamrater och såg sedan sommarteatern Ett makalöst bröllop med David Batra och Thomas Pettersson på Krustenstierska trädgården. Sedan blev det faktiskt lite drinkar på en bar innan vi begav oss hem till en redan gott sovande liten son.

En mycket härlig dag och många roliga loppisar!



Ett par utav loppisfynden;
Ljusstaken, pottan och kockumsbyttan. De bor numera i vårt uterum som synes på bilden. Spegeln är ett arv från min mormor, bänken kommer från svärmor och svärfar och den söta bjällerklockan här nedan köpte jag för flera år sedan, men jag minns inte riktigt var? Äntligen har den kommit upp. (Den lite brända gamla brädbiten är ett strandfynd, söt tycker jag)



Den bästa loppisen var dock en helt oplanerad sådan. En skylt vid vägen när vi egentligen var på väg hem; tvärbromsa, backa, svänga in och kolla upp vad detta är för något?

Det visade sig vara en stor industribyggnad full med massa saker. En hel del riktigt, riktigt gamla saker. T ex ett par urgamla små trädörrar som verkar ha funnits i något torp för flera hundra år sedan. Två stora, gamla badtunnor i trä, riktiga gamla kyrkbänkar cirkus 5 meter långa, gamla vagnshjul i trä, rostiga handdrivna gräsklippare, enorma gamla spegeldörrar och mycket annat (skit) med förstås.

Jag föll som en fura för två stolar som fanns där.







Jag fick dem båda för 100 spänn! Mycket nöjd. Jag tycker att de är så charmiga och fina! Sambon målaren grymtade lite om färgkladd och ojämnheter men han har totalt förbud emot att gå nära dem med sin pensel. Så det så. Han kan få tvätta av dem lite om han hemskt gärna vill...



Ingen fara, han har att göra ändå. Han håller bland annat på att måla om två olika stora skåp/skänkmöbler här hemma. Det är kärlek där med! å fynd :) Jag älskar fynd! Ska visa dem så snart de är klara!

Tro nu inte att det är han som håller penseln och hon som håller baksleven/dammvippan/diskborsten här hemma, nej jag älskar också att måla. Men när det kommer till de där gamla vackra möblerna med snirkelutsnidningar så är han så himla petig och anmärker om jag missar minsta lilla rinning så då är det bättre att låta honom peta, pilla och pedantmåla i fred. Jag målar annat istället, just nu massa roliga saker till barnrummet. Kuligt!!

2 kommentarer:

Vilmas Hus sa...

Visst är det roligt med loppis! Och extra glad när man kan fynda till bra pris! Va roligt att du tyckte om vårt hus! Prova gärna gjuta egna betongkrukor, var ganska mycket jobb men bra blev det!

Ha en fin dag!
Kram Charlotte

Lisa sa...

Oooohhh så kul med loppisfynd! Var länge sen jag gjorde några fynd nu, får väl ge mig ut på en loppisrunda nån dag. :)
Var låg det där stora loppiset, den i industribyggnaden?
Vad tyckte du om teatern då? Vi var ju också och såg den i förra veckan.
Visst är Krusenstiernska trädgården mysig?! Ett riktigt smultronställe i Kalmar!
Kramis!