20 juli 2011

Jag och Ögonmåttet del 1

Jag älskar gamla möbler och jag älskar att göra fynd.



För ett par veckor sedan hittade jag detta skåp på ett second-hand-ställe. Jag trodde inte prislappen var sann, men det var den, 150 kronor. Skåpet är riktigt gediget och väger cirkus 2 ton.



Det stod ute i en lada full med möbler och grejer, som en bortglömd, dammig pärla. Jag såg framför mig hur perfekt det skulle passa i vår hall. Som vitt förstås. Jag mätte aldrig skåpet, jag kände mig mycket säker på min sak och i mitt inre såg jag framför mig hur både skåpet och en stol eller en jackhängare skulle få plats längs denna vägg.









Hm. Ja, en sak hade jag rätt i. Skåpet blev urvackert i vitt! Men det där ögonmåttet mitt... Det svek mig åter igen.

-Nej, det är inte första gången som jag har ögonmåttat fel.
-Nej, jag verkar aldrig lära mig att börja ta med tumstock.

Det är precis, precis att vi kunde klämma in skåpet längs väggen i hallen, det var väl kanske en meter längre än jag hade sett framför mig i mitt inre.... (ups)





Nu råder lite beslutsångest. Om skåpet ska stå kvar i hallen eller om det ska få byta plats med skänken eller linneskåpet, vilka båda två passar rätt bra där de står idag... Knepigt.

Men i övrigt så bara älskar jag möbeln! Den blev så himla vacker som vit. Jag älskar alla de små detaljerna som kom fram, vilket hantverk. Någon har lagt mycket tid, jobb och kärlek i skapandet utav denna möbel tror jag.

2 kommentarer:

Lisa sa...

Hahaha, jag känner igen det där med ögonmåttet. Det är så man blir förvånad om det någon gång verkligen stämmer! ;)
Men det är ju ett sååå fint skåp! Blev verkligen supersnyggt i vitt också. Vilket klipp du gjort, igen! Kul! :)
Synd att det väger cirka 2 ton, annars hade ni ju kunnat flytta runt möblerna lite så ni kunde känna efter om nån av de andra möblerna passar bättre i hallen. Men annars är det himla fint där det står nu med. :)
Ha det gott!
Kram

Gult Är Fult sa...

Men hallå liksom, HUUUUR länge ska mam behöva vänta på uppföljaren, ögonmåttet 2.... hallå eller??
Ba typ tio år ju....