12 juli 2011

Gästrummet



Min sambo är gotlänning. Jag älskar Gotland.

När vi skulle göra i ordning gästrummet nere så kom en dröm fram om att försöka skapa ett Gotlandsrum. Men hur? Vad är Gotland? Hur får man fram den känslan i inredning? Jag har ingen aning om vi lyckades, men vi tycker väldigt mycket om rummet båda två.



Sambon har spacklat, trixat, spacklat och fixat för att få fram en yta på väggarna som ska likna puts. Puts och kalkstenshus är Gotland för oss. Det tog mycket tid och mycket spackel! Det syns tyvärr inte på bilderna men väggarna ser verkligen "putsade" ut.

Före -När vi köpte huset så låg det en ledsen gammal plastmatta med både fläckar och hål i på golvet och väggarna hade en rosa-beige nyans som man kan se på väggen nedanför det vita på fotot nedan. Tyvärr glömde vi båda två ta en vettig förebild på väggarna.



För mig är Gotland ljus, sten, natur och råa material. Gardinerna är vita linnegardiner, på golvet ligger ett stort (långhårigt) fårskinn och på väggarna har vi satt upp foton som vi själva har tagit på Gotland. Lite favoritböcker, nytt golv med ja, och ett gammalt linneskåp som blivit vitt nu.



Jag älskar det. Längtan till Gotland infinner sig därinne och med tiden kommer vi nog fylla på med kära föremål som påminner just oss om Gotland. För det är så ju med minnen och känslor, det som är Gotland för mig, kanske inte är Gotland för någon annan.

2 kommentarer:

Epona sa...

Ett härligt och harmoniskt rum tycker jag!

Lisa sa...

Ser jättefint ut! Och vilken bra idé, att göra ett Gotlandsrum. Tycker ni lyckats bra!
Kram