28 februari 2011

Lenaste vitt




Välkommen på middag, nu har vi en riktig matgrupp!

För en tid sedan gjorde vi ett riktigt secondhand-fynd i form utav ett furubord med två iläggsskivor, samt 6 stolar i björk med svartklädd sits för totalt 675 riksdaler. Galet billigt.

Dock krävdes det lite arbete för att få möblerna som vi ville ha dem. Tyvärr har jag inga förebilder eftersom min kära sambo älskar sitt jobb och blev så ivrig att slipa och sprutlacka möblerna att jag inte hann fota dem innan de redan var i verkstaden. Men förutom att stolar och bord var i olika träslag, furubordet var gulnat, fettigt och repigt, så fullkomligt stank hela matgruppen utav rök.



Så medan sambon jobbade på kvällarna med stolsramar, iläggsskivor och bordet så tog jag av samtliga 3 gamla lager klädsel och tillhörande 311 000 häftklamrar (jösses, var de rädda att tyget skulle slita sig loss och rymma sin väg??) och tvättade skumgummisitsarna i tvättmaskinen ihop med ättika. Då försvann lyckligtvis röklukten. När de väl torkat så kläddes sitsen med nytt tyg.



Min ursprungliga idé med linnetyg i ljust beige släppte jag när jag insåg att våra 4 katter kommer älska att ligga på dessa stolar. roligt är det inte att dammsuga.

Sedan kom sambon hem med nylackat bord och stolar och sitsarna skruvades tillbaka på.
Han arbetar som målare i en sprutverkstad och det är lite utav en konst att få det riktigt bra, riktigt slätt och perfekt. Han har verkligen blivit duktig nu! Jag brukar gå och smeka lite stolligt på bordsskivan och stolarna för de är så makalöst lena och härliga ;)





Det är så roligt att ge gamla möbler nytt liv! Vissa saker tycker jag får mer charm utav att penselmålas, men huvaligen vad vackert bordet blev som sprutmålat!


ps: Griffeltavlan som var med i förra inlägget kommer ifrån affären Granit, men ramen är ursprungligen i furu.

1 kommentar:

Lisa sa...

Oj vilket klipp och vad duktiga ni är som fått det så fint!
Det blir ju så mycket personligare när man fyndar begagnat och fräschar till det liksom.
Bra tips ang att sprutmåla också. Vi köpte ju en färgspruta förra året, den kanske jag kan använda till min sekretär istället för pensel? Har en känsla av att det kommer bli mycket pill med penseln annars... :/ Får nog höra med maken som är "sprutmåle-experten" här hemma. :)
Kram!