1 mars 2012

Första fröerna i jorden!



Nu har äntligen mina första fröer kommit i jorden för i år! Lite senare än vanligt, men det är nog bara bra för jag har en tendens att starta för tidigt och bara få rangliga och lite smala plantor. Jag började med att så basilika, sallad och tomat. Ja de första två är faktiskt för att förhoppningsvis kunna odla inne och äta innan utesäsongen kommit igång på allvar. Förra året sådde jag salladen direkt ute i planteringslådan och det kommer jag även göra i år, längre fram.

Planerna för frösådden i år är annars mer ätbart och inte så mycket sommarblommor. Jag vill gärna åter ha spenat, rädisor, morötter och lök men lök tänker jag inte så i år utan köpa sättlök. Jag skulle även gärna vilja hinna och ha plats att sätta potatis i år. Jag vill utöka rotfruktsodlingen rejält och prova någon annan sorts bönor än förra årets. Man ska odla sådant man äter ofta tycker jag.

Tomater blir det ju igen, tanken är både busktomater och någon hög sort och de ska odlas både i växthuset och på uteplatsen tänkte jag. Gurkan jag sådde förra året blev inte så god, är osäker på om jag ska prova annan sort eller låta bli, den tog så lång tid på sig. Paprika ska jag satsa på i år, men en annan sort än förra året och fler plantor. Det är ju så gott med paprika!

Lärdomar från förra året;
-Man kan ha för mycket kogödsel i jorden.
-Jag kan så bra mycket tätare, faktiskt.
-Rädisor vill inte ha det för varmt och behöver massor av vatten för att bli goda.

-Hälften av örterna i växthuset använder jag inte och borde bytas ut...
-Basilika vill inte bo på uteplatsen, även om sambon tycker att det luktar illa att ha dem inomhus. (Han tycker att basilika luktar kattkiss? Hur kan man tycka det? Basilika som luktar så gott)
-Det är värt besväret att ha fiberduk under planteringslådorna.

-Skaffa halm i år att lägga mellan jordgubbsplantorna och under gubbarna, för annars käkar gråsuggor och maskar upp dina jordgubbar underifrån!
-Purjolök växer så in i norden sakta...
-Mer ätbart, mer ätbart, meeeeer! ;)



Jag tänker faktiskt också så en del sommarblommor, men nog mest dem jag har kvar fröer utav. Min vägg utav klematis går lite sakta och 2 utav 4 plantor dog tyvärr förra året (en körde sambon över med gräsklipparen, en bara självdog) så jag vill fylla ut väggen med klättrande sommarblommor i år så som fjärilskrasse, blomman för dagen och eventuellt vanlig krasse. Denna vägg kommer bli bakgrund för matgruppen på uteplatsen.

Mer planer finns!
Men nu vaknade lillkillen efter sin middagslur....

1 kommentar:

Lisa sa...

Hihi, så mysigt med allt planerande inför våren och sommaren! :)
Självklart ska du odla sånt som ni äter och går åt. Och man kommer ju på efterhand vad man vill ha och hur man ska sköta det, det är ju lite det som är det roliga i det hela också. :)

Ang mina ligamentsmärtor så har jag kommit fram till det genom lite hederligt googlande... ;) Och på beskrivningen lät det mer som ligamenten än fogarna. Så jag är ju inte riktigt 100, men jag har åtminstone kommit fram till att det är normalt. :)

Ha det gott! Kram