10 januari 2011

En vecka med hus

Nu har vi bott i huset i en vecka och idag fick vi internet. Skönt!

Men alla kartonger är långt ifrån uppackade ännu, usch vad mycket saker man har. Dessutom har vi lite småsaker kvar i lägenheten, samt all flyttstädningen.



Tyvärr kan jag inte visa några nya foton från huset, eftersom jag inte har en aning om vart sambon packade ner sladden till kameran! Men än så länge är det ju bara på den nivån att man är glad om det finns en lampa och en gardin i varje rum. Det gör det inte... än ;)

Igår töade det något enormt här!
När vi tog över huset så var det väldigt mycket snö här, uppåt en meter och det har snöat mer till mina skottarmusklers fasa. Men igår smälte mängder utav snö bort och det kändes jätteskönt.

Jag är så nyfiken på trädgården, jag längtar tills det blir vår och snöfritt! Jag håller redan på att planera trädgården, läsa tidningar, skaffa inspiration, fundera och fundera. Jag köpte en jättebra trädgårdsbok till sambon i julklapp. Haha ja, eller den julklappen var nog kanske mer till mig egentligen...



När vår lille J är på humör så brukar jag ligga på sängen eller på en filt på golvet ihop med honom och läsa trädgårdstidningar och böcker och planera högt. Han brukar mest veva med armar och ben, gympa, öva på att vända sig (vilket han kan nu!) och bubbla massa glada svar till mig när jag frågar vad han vill odla?





Vi har i allafall enats om att det ska bli ett grönsaksland nära uteplatsen med godsaker. Troligen i upphöjda odlingsbäddar. Vi vill också gärna ha fler fruktträd, här finns bara 3 stycken om jag minns rätt. Rabatterna på framsidan kommer vi att ta bort, eller rättare sagt flytta, för de ligger precis intill husväggen. Där ska det läggas sten och skapas en välkomnande gång till huvudingången. Förra ägarna har enbart använt tvättstugans dörr som ingång, men vi vill hellre använda huvudingången och den stora fina hallen där.

Vad för sorts sten vi ska lägga har vi inte bestämt ännu. Jag läste lite om det där med att anlägga stengång igår, pust vad mycket förjobb det var. Men men. Sedan ska rabatterna istället hamna på utsidan om stengången och någon form av belysning vill vi ha upp så att det känns välkomnande.

Jag ser en lummig trädgård framför mig med fruktträd, buskar såsom krusbär, hallon, klätterväxter på vackert rostiga spaljéer utav armeringsnät som jag fallit så för, grönsaksland med godsaker som morötter, potatis, örter, löksorter, jordgubbar, paprika, tomat m.m. och små smultronplantor här och var, en del rosor, fina perenner som jag inte upptäckt ännu och förstås hoppas jag kunna få upp flera vackra väggar utav klematis.
Vet du vad?
Min klematis från balkongen såg hemskt ledsen och död ut när vi klippte ner den och tog med den hit. Men jag ställde den i kallförrådet där det enda fönstret lyser in och försökte hålla hoppet uppe. Nu när jag tittade till den häromdagen så såg jag ett pyttelitet grönt skott längst ned på plantan precis ovan jorden. Håll tummarna!!




Ja det bubblar i hela huvudet nu utav idéer, tankar, frågor, inspiration! Jag har så många idéer! Både kring huset och trädgården. Det är nog tur att det är vinter nu så vi hinner få klart lite inne före det är dags för mig att börja så mina kära fröer.

Jo just det, ett par stora hinkar med vit färg har sambon redan köpt hem från jobbet... det kliar i min penselhand!! Gissa vilket rum som står först på listan?

2 kommentarer:

Lisa sa...

Mysigt med allt planerande, eller hur?! :)
Perfekt att du är mammaledig nu ju, då kan du ju pyssla hemma och planera trädgården en massa! Eller, det kanske du inte hinner? Är man mammaledig så brukar det ju finnas en annan person som tar upp mycket av ens tid... ;)
Ska bli spännande att se foton ifrån huset sen.
Jag brukar alltid sätta in minneskortet direkt i datorn istället för att koppla sladd till kameran, då slipper man fundera på var sladden är (för den har ju en konstig förmåga till att försvinna lite nu & då...).
Ha det gott! Kram

Mims sa...

Åh vad roligt med huuuuset! Jag letar lite efter en bra trädgårdsbibel, vilken är det du har?