2 juli 2010

Hemmagjord flädersaft

För andra året i rad gör jag egen flädersaft här hemma. Världens godaste! Jag plockade blommorna häromdagen och igår kväll gjorde jag en sats med saft som kommer bli 5 liter färdig saft, ikväll ska jag göra en sats till om jag kan låna på mig en stor gryta till.

Tänkte dela med mig utav receptet som jag följer. Alla verkar göra lite olika, men det här är ett bra grundrecept för en nybörjare som mig. Det blir dessutom supergod saft!

Fläderblomssaft

40 klasar fläderblommor
3 liter vatten
4 kg socker
4 citroner
100 gram vinsyra




Skölj blommorna.
Koka upp vattnet och häll i sockret. Sockret ska lösas upp helt!
Lös sedan upp vinsyran i lite utav sockerlagen och blanda sedan ner detta i resten utav den varma sockerlagen. Slå sedan blandningen över blommorna.



Tvätta citronerna noga. Riv skalet. Ta bort det vita på citronerna och skär dem i skivor. Släng ner det rivna skalet samt citronskivorna i lagen med blomklasarna.

Ställ det svalt i 3-5 dygn. (Kylen)
Sila det sedan och häll på flaskor!








Två grytor med sånt här gottigt jox står nu i min kyl och bidar sin tid. Framåt måndag-tisdag tänkte jag börja sila och hälla över det på söta glasflaskor som jag köpt på Ikea. Ingen köpt flädersaft kan jämföras med hemmagjord, så om du är sugen, passa på! Just nu blommar flädern för fullt, iaf här i Kalmar så ut och plocka lite blommor vetja!

1 kommentar:

Lisa sa...

Ååhh så gott! Jag har precis börjat fundera på om jag ska göra egen saft i år. Blir första gången för mig men det ska inte vara så svårt har jag hört.
Tänkte också köpa såna där snygga flaskor på IKEA i så fall, för då håller väl sig saften länge? Utan att man behöver ha i konserveringsmedel menar jag.
Alternativet är väl att frysa in i 0,5l pet-flaskor, men det är ju liksom inte lika snyggt! ;)
Lycka till med din saft!