20 april 2010

Vårteckensutmaningen 2010



Den som vill se helt lysande vårteckensfoton ska surfa runt på bloggarna på listan över deltagare i Vårteckensutmaningen;

http://humlebacken.blogg.se/2010/february/deltagarlista.html


I år får jag leta vårtecken i vardagen för jag har tyvärr inte haft tid eller möjlighet att gå ut och leta upp vårtecken, även om det är gott om dem här i östra Småland!
Den lilla nyckelpigan här ovan är dock ett starkt vårtecken för mig, det var den första jag såg för i år och det var igår när jag höll på att kliva på den.

Ett vårtecken för mig är att jag i helgen kunnat sitta ute på balkongen och plantera om mina plantor! När solen inte gick i moln kunde jag t o m ta av mig till enbart linne upptill, jätteskönt. Men än är det ingen majvärme här inte.



Mina sådder blev nog glada att äntligen bli omplanterade, ska ta de sista idag. Svårt att växa bra när man står trångt om fötterna ju :)



Här ovan är det blomman för dagen, samt små smultronplantor.

Här nedan en gurka-planta, något jag aldrig sått förr. Vi får väl se om det blir nåt av det!



Klassikern och favoriten fjärilskrasse växer som vanligt fortast och kräver klättringsutrymme.



När jag satt på balkongen i solen och planterade om så kom katterna ut och höll mig sällskap, de uppskattar balkongen mycket mer nu när värmen kommer.

Lite väl mycket.
3 utav 4 katter har jag under de senaste dagarna kommit på med att sitta i min blomlåda och GRÄVA!!!?!
Visserligen var det ena ovanligt skruttiga penséer som jag planterade där i förra veckan, och ja, egentligen gillar jag ju inte ens penséer, men så där gör man baske mig inte! Igår sjasade jag bort först en katt ur lådan, grävde ner blommorna igen, gick därifrån 5 minuter, hittade nästa lilla DjävulsLigist med ännu mer söndergrävda blommor och efter 3 sådana episoder tröttnade jag. Att låta dem små marodörerna vinna finns inte på kartan, så jag tog en oanvänd spaljé och har försökt mig på att bygga för så katterna inte kommer åt lådan.



Dock ser det mer ut som om jag har burat in de stackars vårblommorna.



Vi för ett krig i tysthet numera, jag och katterna.
Jag SKA vinna.
Min blomlåda är ingen jäkla grävlekplats!

Så ja, det är vår på min balkong ;)

Jag gjorde dock en intressant upptäckt.
I brist på bra vårfoton i år tittade jag på mina från förra året, åh vad många härliga vårbilder jag lyckades fota. En sak som slog mig var dock att våren är mycket senare i år här. Så här såg utsikten ut från min balkong vid denna tiden förra året;



Det japanska körsbärsträdet stod i full blom!
Det är inte i närheten av att stå i blom i år :(
Men den som väntar på nåt gott!



8 kommentarer:

Mims sa...

Äntligen hittade jag peppen för att plantera om här hemma i växthuset också!! Tack tack säger jag och de gröna småttingarna :D Nu väntar vi bara på frostfria nätter så de kan få flytta ut på sommarkollo..

Lisa sa...

Ojoj, ligger vi efter så mycket?! Fast idag kan jag i och för sig förstå det för fyy vad isande kallt det var när jag gick ner på stan över lunchen. Brr!! Vi får hålla tummarna för att värmen kommer snaaaart (ja gärna inom 45 minuter för jag ska ha fotokurs i slottsparken då)! :)
Fårskinnen ska jag köpa på Runsten gård (http://www.runstensgard3.se/). De har fina skinn. Kram kram

becca sa...

Hejsan!
Dina katter är ju för härliga som sätter sin "mamma" i jobb, Ja, jag hoppas att du vinner!

Vilket härligt träd, ett sånt vill jag ha, men jag bor nog för långt norrut.

Titta in hos mig jag har en "sak" till dig, gör den om du har tid och ork.

Ha en bra helg, kram Rebecca.

Tigris Predikantan sa...

Som du själv skriver: visst är det vårbilder!
:)

Märta sa...

Vaknade idag och fick se att marken är täckt av snö! Usch! Hoppas att du har det varmare. De lovar ju att veckan som kommer ska bli riktigt skön, hoppas. Tänk dessa katter att de inte förstår var man får gräva!
Nyckelpigan var ju ett riktigt fint vårtecken!
Ha en skön helg!
Märta

Carina sa...

Härliga vår!

Du skrev den 3000:e kommentaren hos mig...maila din adress så får du en present!
Kramen.

Mies Balkong sa...

Vilka katthuliganer! Mina krafsar inte men den ena är en baddare på att sluka penséer, förgätmigej och annat smaskigt...

Måste passa på att säja att ditt balkonggolv är supersnyggt! =)
/Marie

kullervilla sa...

Vilken ljuvlig utsikt, blommande körsbärsträd.
Kramiz//kullervilla