8 mars 2010

Vårteckensutmaningen 2010 vecka 2



Vårtecken, andra veckan!
Eftersom jag varit i Göteborg under hela förra veckan och glömde ta med mig kameran har jag inte hunnit fotografera så mycket. Men nog är det vår i luften! Foto här ovan föreställer något som jag tror verkligen är ett vårtecken i år, en rejäl spricka i asfalten som har uppstått i vinter när snön legat tjock och isig över asfalten väldigt länge. Det som göms under snö, kommer fram först när våren anländer!

Under veckan som jag har varit iväg har snön här hemma i Småland smält vansinnigt mycket, det är bara 1-2 dm kvar förutom fläckar av barmark, innan var det minst en halvmeter, ett tag uppåt metern djupt. Fåglarna kvittrar, det är ljust ute tills efter 17:30, solen har strålat mot klar himmel varje dag i Göteborg (!), hästen fäller vinterpälsen för fullt och hon har fått sitt årliga trotshumör lagom tills hon börjar vårbrunsta ;) Det är ett klart vårtecken!



I stan vårtrimmade de träden idag!



För en vecka sedan täcktes stenmurarna totalt utav upplogade höga snövallar, nu har stenmurarna fått komma fram i solen igen.



Många längtar efter att kunna ha på sig våriga tygskor eller ballerinaskor eller några utav alla andra vårskor som butikerna är fulla utav nu.



Redan knoppar på vissa buskar och träd.



Idag gick jag och pållan på en vårig långpromenad utan täcke! För en klippt häst är det verkligen ett vårtecken. Skööönt att solen äntligen är tillbaka.

För den som vill se fler vårtecken, gå in på http://humlebacken.blogg.se/ och besök alla andra vårbloggare som finns i en lista där! Jättekul utmaning!

10 kommentarer:

Solåkra sa...

Nu fastnade jag verkligen för din första bild, på vägsprickorna. Här i stockholm finns det stora gropar - t o m på motorvägarna,vilket är lite obehagligt. Nåväl, fördelarna med våren överväger.

Vit som snö sa...

Härlig vårbild på asfalten, o alla andra. Såå vacker häst du har!!!
Jaa visst har vi snö i massor men igår o idag har vi underbart väder o en hel del mindre snö är det nu redan, otroligt vad fort det går när det kommer lite sol o plusgrader!
Kram Cilla

Birgitta sa...

Hejsan, vilka härliga vårtecken du visar, det känns verkligen att våren är på gång. Särskilt med vårtrimmade träd, då är det på gång.

Kramar Birgitta

Malin sa...

Den översta bilden på asfalten är riktigt läcker. Tänk att trasig asfalt kan vara så snygg. :-)

Visst längtar vi efter vårskorna. Köpte nya skor igår som jag bara lääängtar efter att kunna ta på. :-)

Malin - I min trädgård sa...

Hej! Åh vad jag saknar hästarna nu när du visade bild på pållen! Ja det är verkligen ett vårtecken. Och ännu bättre med första dagen i hagen utan täcke - då brukar det ju bli rulla av ;-).

Mmm här ska lite fröer också ner i nya krukorna, bara min man lyckas hitta och gräva fram såjorden. För den står ute någonstans...

Ha det bra!

Kram M

Monica sa...

Hej!
Tack för kommentaren i min blogg! Det är så kul med vårutmaningen, för man får så många nya "kommentatorer".
Vilken trevlig blogg du har, så många fina bilder och vilken odlings-entusiasm! Jag älskar också trädgård men jag lyckas aldrig med någon sådd, så det har jag slutat med. Satsar mer på perenner.Har en ganska liten, sandig tomt på sydkusten i Skåne.
Såg i ett tidigare inlägg i din blogg, att du efterlyste ett enkelt brödrecept. Om du klickar på december i min blogg, hittar du där ett jättebra recept, där man använder bikarbonat som jäs-medel (det håller sig i åratal!). Prova det!
Kram från Monica (som är mamma till Viveka på Humlebacken)!

Bodil sa...

Detvar riktiga vårbilder du visar. Det är så skönt att det tar på snön och att gräsmattorna börjar skymta fram i kanterna. Nu längtar jag verkligen och njuter av varje dag!
Kram Bodil

Fia sa...

Så vårfina bilder du bjuder på.
Men oj vilken kärlspricka i asfalten, gatukontoret får nog många vägar att laga efter denna stränga vinter.
Kram
Fia

Lisa sa...

Jag tycker det hänt mycket ute i naturen om man bara jämför mot förra veckan! Det är så härligt att solen är framme och att det är ljust så mycket längre om dagarna också. Åh vad jag ser fram emot våren nu!!! :D

becca sa...

Våren har kommit mycket längre ner hos dig än här, men det känns att den är på väg här med.
Vad fin han/hon är din häst, måste vara härligt nu när snön blir borta att ge sig ut och rida, jag fick en ridlektion när jag fyllde i sommras, det va kul men jag va rädd =), hoppas att jag kommer iväg igen.

Ha en mysig söndag, kram Rebecca.