16 mars 2010

Fantastiska Fröer

Det är ju helt otroligt!

I söndags kväll fick jag äntligen tummen ur och sådde mina fröer, som jag tänkt göra i 2 veckors tid nu men inte hunnit.

I år har jag fallit för massa ätbart, men kommer säkert hinna få fler idéer innan våren är slut ;)
Det jag har sått hittills är;
¤ Basilika
¤ Timjan
¤ Tomat
¤ Gurka
¤ Purjolök
¤ Paprika
¤ Smultron
¤ Blomman För Dagen (två sorter)
¤ Fjärilskrasse




Lite längre fram ska även dill, gräslök och sallad i jorden.
Det är ovanligt lite blommor som jag har sått i år.
Troligen kommer jag få ångest om nån vecka och köpa på mig fler blomfröer, men jag hoppas jag kan hålla mig i schack för det får verkligen inte plats både massor utav blommor och massor utav ätbart därute. Jag är redan helt nervös över hur både gurka, paprika, tomat och purjolök ska få plats... Fast troligen kommer paprikan ändå dö eftersom det inte är växthusklimat på min balkong. Å gurka är en stor galen chansning, ja det mests som jag har sått i år har jag aldrig provat förr :p



Förutom ovan nämnda skatter tänker jag i år baskemig äntligen köpa den där Klematisen som jag drömt länge om. Jag vill också gärna få fatt på Petunia Million Bells som jag inte hittade nånstans förra året, till amplarna. Sedan fick jag en galen tanke om att inte ha någon blomma alls i armeringsnätet i år utan istället vindruvor... eller en klättrande ros!? Åh om balkongen bara vore lite större... Tänk så sjukt läckert att ha vindruvor som klättrar upp i ett rostigt armeringsnät och sedan vidare upp i nåt slags nät i taket, vilken idyll... Men jag har nog inte tillräckligt mycket sol.

Jag gick en vända ikväll och tittade till sådderna. 2 dygn efter fröerna kommit i jorden kändes det minst sagt naivt att titta på nära håll i jorden, men hör och häpna!

FEM fröer utav Blomman För Dagen hade redan tittat upp!!!?!
Helt makalöst! Utav båda sorterna (blå och röd).
Jag är bara så totalt kär i Blomman För Dagen. De är så grymt tacksamma, både som små fröer, som gingliga plantor och sedan som blommande favoriter på balkongen hela sommaren lång. Med sina hjärtansformade ljuvliga blad och mängder av söta blommor som kommer nya precis varje dag är de mina stora favoriter och det finns skäl till att de fått bo på min balkong varje sommar jag bott här.



Tyvärr är min kamera inte bra alls på superzoom, men man kan iaf ana en liten BFD på väg upp.
Är inte naturen fantastisk?

5 kommentarer:

Line sa...

Oj, är det redan dags att så? Jag tänkte också så tomater, dill och persilja. Funderade på gurka men vet inte om det är knepigt att få upp dem? Även lök och sallad tänkte jag ge mig på. Wish me luck, jag som lyckas ta död på plastblommor till och med =D

Lina sa...

Klart man kan vara säsongare när det gäller att ha gröna fingrar. Hur som helst så tycker ajg det är mycket roligare med sånt man kan äta än blommor.
Fast blommor är iofsbetydligt finare, de kan lysa upp en hel trädgård med sin prakt. Finns en lägenhet här i området med så extremt fin trädgård, massa olika blommor i alla möjliga färger. I love it =)

Jag kommer inte in på din andra blogg längre, har du låst den för alltid? Står att jag behöver en inbjudan?
Jag (eller Daniel rättare sagt) gjorde om allt på min data igår, så alla mina bloggar jag följer som låg i min favoritlista försvann.
Behöver jag få en inbjudan igen kanske?

Anna - Balkongliv sa...

Å, vad kul med frösådd! Vi har inte alls börjat ännu, men jag köpte lite roliga fröer på trädgårdsmässan i Kista i helgen. Det ska faktiskt bli squash på min balkong i år - om jag får den att gro. Och överleva. ;-)

Line sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Lisa sa...

Naturen är verkligen fantastisk! Vilken härlig känsla att se det gro så fort och kika fram redan nu! Plötsligt känns det som att vi kom ett snäpp närmare sommaren. :)

Kram