13 januari 2010

Längtan till Våren

Min kära blogg har varit tyst och sovande ett bra tag nu.
Vintertrött.
Fullt upp.
Sorg.

Men nu börjar jag längta efter att blogga här igen. Jag längtar efter att blogga om mina för andra säkert helt ointressanta fröer och plantor, längtar tills jag kan peta ner de första fröna i lite jord och sedan gå varje dag och titta till dem, ha nogrann koll på jordens fuktighet, att lampor värmer dem när solen gått ner, lyckan när de första tittar upp och att sedan få följa dem tills de är stora och får flytta ut :)



En planta Blomstertobak som jag sådde förra året gav jag bort till mitt sommarjobb i augusti och hela långa hösten blommade den stolt och 1,5 meter stor. Det var först i december som den dog, helt otroligt. Då blir man lite stolt. Det är lite som mina bebisar jag fött upp själv ;)



Jag längtar tills det kan se ut så här i mina fönster igen!
Men i år ska jag inte så samma fröer som förra året. Jag sitter och läser igenom alla inlägg jag gjorde förra året för att minnas vad jag var nöjd med och vad jag inte var nöjd med.



Egensått:
Basilika -superbra! kommer jag så i år med.
Gräslök -bha, vilket skämt. Lyckades inte trots 3 försök. Blir inget sånt i år.
Blomstertobak -blev för stora plantor för min lilla balkong, sås inte i år med.
Aster -underbara! sår troligen dem igen i år, de rosa var finast.
Doroteablommma -blev ingen succé, går bort i år.

Krasse -sådde 3 olika sorter, buskkrasse, vanlig krasse och fjärilskrasse. Den sistnämna är fortfarande favoriten även om den blommade över lite väl tidigt förra året. Vanlig krasse fullkomligt svämmade mitt hem över i, är inte säker på att jag kommer så dem i år...
Blomman För Dagen -de fina, trogna vännerna. De får gärna vara med i år med, behöver fina klättrare till armeringsnätet.

Ananastistel -vackra men blommade ganska sent för mig.
Ringblomma -trivdes nog inte hos mig, de blommande men med fula, slitna blommor.

Sedan hade jag ju tomatplantor, smultron och rosbuske på balkongen också. Tomatplantorna tog en herrans massa plats och även om det var sunda, fina tomater med massa antioxidanter i, så smakade de ärligt talat inte så mycket. Om jag orkar trängas med tomater igen i år så får det bli en annan sort, gärna småtomater. Jag sår nog inte det själv, köper plantor istället. Smultronbuskarna står ute på balkongen, jag har lite grand glömt bort dem så vi får väl se om de lever till våren.... Hoppas det! De var guldgruvor :)

Rosor är min passion och min förbannelse. Jag älskar dem. De hatar mig. Men skam den som ger sig ;)

I år ska jag ta upp min idé från i somras om att anlägga en liten rosrabatt framför balkongen. Mina pensionärsgrannar har jättefina gula rosor framför sin balkong som inspirerat mig. Jag kanske skulle köpa en klätterros också som kan växa upp i armeringsnätet?

I övrigt tänker jag odla mer ätbart i år och mindre utav halvstora eller små blommor som vill bo i halvstor kruka och bara tar massa plats. Åter igen är mitt mål att inte fylla balkongen lika mycket som förra året ;)

Nu är min vårlängtan stark.
Här är en härlig bild från något av de första tillfällen med blommor på balkongen förra våren. Egenplockade vitsippor och bakom dem står påskliljor och en del krasse som började få vara ute en stund om dagen.... Snart, snart, snart.....



4 kommentarer:

becca sa...

Hejsan,
Å nu länktar jag till våren, härligt när värmrn kommer tillbaka.
Ja det är nog tid att börja planera vad man ska så nu men jag tror jag väntar lite till och njuter av den fina vintern vi har i år, nog för att jag älskar och väntar på våren så tycker jag om vintern också speciellt när det är "riktig" vinter så som vi har nu.

Ha det bra, kram Rebecca.

Camilla sa...

Känner igen den där längtan efter våren. Men jag tjuvstartade och sådde lite perenner redan i slutet av förra året (backsippa, vit löjtnanshjärta och akleja). De står på balkongen och gror förhoppningvis när de blir lite varmare. Men jag har ju mer att så...tror att det var några som skulle i jorden i februari så det närmar sig :) Men favvisen blomma för dagen får vänta ett bra tag till. Radhus har det inte blivit något än, har varit lite dött på den fronten i ganska många månader men nu har det äntligen kommit ut ett till försäljning som vi ska titta på på söndag. Ser verkligen fint ut på bilderna men som mäklare vet jag ju att bilderna brukar vara lite bättre än verkligheten :) Har blivit väldigt dålig på att blogga på sistone, har varit så struligt på trädgårdsblogg att man tappat suget. Får se om jag blir pigg på det igen när man har lite frösådder att blogga om. Kram!

Vit som snö sa...

Visst längtar man men jag konstaterade idag att våren är så långt borta att jag ska njuta av idag ett tag till.
Jag minns ju all din blomsterprakt från i somras, förstår att du längtar!!
Kul att du är tillbaka igen!
Kram Cilla

Lisa sa...

Kul att du börjat blogga igen, har saknat dig ju! ;)
Jag börjar också längta efter våren nu, det verkar komma in en massa fina vårkläder i år... :)
Jag ser verkligen fram emot att få följa dina odlingar från frö till vackra plantor! Eftersom jag inte har kunskapen/orken/de gröna fingrarna för att odla från frö själv så är det perfekt att få njuta av bilderna på dina odlarframgångar istället. ;)
Må så gott nu! Kram