16 december 2009

Julpyntpyssel



Drygt en vecka kvar till jul!

Jag skrev en lång lista på allt julpyssel jag skulle göra. Det blev inte så mycket. Främst pga tidsbrist men också eftersom jag inte lyckats hitta en enda jäkla hobbyaffär i den här stan, den gamla har slagit igen/flyttat. Så piprensare, pärlor, pappbokstäver och allt jag planerat köpa för vänta tills nästa år. Då åker jag baskemig till Växjö och handlar på Panduro!

Men lite julstämning har vi hemma ändå.
Här ovan är årets nya julstjärna som pryder sovrumsfönstret så fint.
Amaryllis blommar för fullt nu, så vackert!



Mitt pysselsinne tillfredsställdes dock en del när jag under två dagar knåpade ihop en granrisgirlang för första gången i mitt liv :) Ett kraftigt snöre, lite najtråd, granriskvistar, kottar, tallkvistar och lite tålamod var allt som behövdes.





Väl färdig satte jag upp den längs med räcket ute på balkongen och lindade in ljusslingan i girlangen. Det blev över förväntan! Jättefint, särskilt när det är mörkt ute.






Jag köpte hyacinter för första gången i mitt liv och slog till på 5 stycken direkt.
Det skulle jag inte gjort. Höll på att dö av den starka doften när alla 5 slog ut efter en vecka, så de fick tyvärr åka ut på balkongen.



Två stora julkulor hänger i vardagsrumsfönstrena och belyses fint underifrån utav adventsljusstakarna. Ute yr snön ännu, det har nu snöat i ett dygn i sträck här och det är ett tjock snötäcke som ligger vackert över precis allt utomhus, särskilt gör den träden vita och vackra.



Jag älskar, älskar snölandskapet!

Det här är Riktig Vinter för mig, som när jag var barn och vi åkte skidor i trädgården och i skogen, vi sopade upp en isbana nere vid båthamnen eller åkte till Ölands alvar och åkte skridskor på översvämmade fält. Vinter betydde alltid snö. Numera är det sällan, sällan vi får vita jular, så jag hoppas innerligt att snön ligger kvar en vecka till.

5 kommentarer:

Lina sa...

Härligt med julpyssel.
Jag släpade ut min sambo i skogen och så plockade vi massa barrkvistar och annat smått och gott. Tanken var att vi skulle göra en julkrans att ha på ytterdörren, men när vi kom hem la jag påsen med allt upphittat på baksidan (ifall vi fått med massa kryp) sen började det snöa och nu är påsen puts väck, längst ner i snön nånstans. Jaja, den dyker väl upp till våren =)

becca sa...

Hejsan, ja visst är det härligt med snö nu när det bara är 4 dagar kvar till jul, hoppas att den ligger kvar.
Vi har panduro här vi vårt lilla samhälle, tittar ofta in där men det har inte blivit så mycket pyssel där ifrån nu till jul, tycker om att pyssla med med saker från naturen, och det blir ju billigare då också. vad fint du gjort på balkogen, jag har mest gjort kransar, både till oss och mamma och svärmor, kul tycker jag.

Hoppas att du har en bra 4e advents helg nu när det snart är jul, stor kram Rebecca.

Lisa sa...

Visst är det mysigt att julpynta och pyssla! Det blir inte så mycket pyssel för min del nu för tiden, men jag tycker det är jättemysigt när det väl blir av.
De har ju en del Panduro-prylar på leksaksaffären på Ölands köpstad vet jag och sen tror jag de har lite pyssel i en affär brevid Clas Ohlson, på ovanvåningen på Baronen. Men där kanske du redan kikat?
Annars får du pyssla desto mer nästa år, på Panduro kan man ju hitta en hel del roligt!!
Verkar som vi får ha kvar snön över jul, så himla mysigt! Inte så ofta vi får njuta av en vit jul nu för tiden tyvärr.
Ha en härlig vecka och en God Jul! Kram

Lina sa...

Ja det är verkligen fruktansvärt. Blir så illa berörd när sådant här händer.
Vet du om de kommer kunna bygga upp ett hus till katterna igen, om de får ut pengar på försäkring eller så?
Hur är det med dig då? Läste lite på fb =(
Jag beklagar verkligen sorgen.

Många kramar

Mimmi sa...

Hellu! Caroline tipsade om StyelRoom.se, har du också användare där? Har plötsligt drabbats av stora inrednings- och renoveringsfebern!