2 oktober 2009

Elda i öppna spisen



Nu är det höstkallt!
Äntligen :)

Finns det någon bättre tröst när man går emot mörkare tider, än att elda i öppna spisen och lyssna till sprakandet, värma fötterna och titta in i lågorna och bara njuta av stillheten?




Det är en av de bästa sakerna med hösten och vintern tycker jag, som är uppväxt med denna vackra öppna spis som vi ofta eldade i när jag var barn. Pappa la stor vikt vid att vi skulle ha stunder där i vardagsrummet med elden och avstängd TV, då vi istället spelade spel, la pussel eller lyssnade på musik.




Tyvärr har jag ju ingen eldstad här i lägenheten, men den dagen jag har ett eget hus är det ett absolut krav att där ska finnas en öppen spis eller kamin. Man ska kunna se elden, det är liksom halva grejen. Jag är nog partisk, men den här typen utav eldstad älskar jag. En vän till mig har en öppen spis i samma stil men dubbelt så stor som jag också fullkomligt älskar. Dels den vita, råa ytan, dels att man så tydligt ser elden och inte stänger om den.




Tills jag har min egen eldstad så lånar jag denna lite då och då. Det finns inget mer inspirerande än att sitta och plugga framför elden. Ikväll kommer min lillebror hem på besök så då blir det tacosfredag och jag ska se till att vi får en god eld till!


3 kommentarer:

becca sa...

Visst är det mysigt när det är höst, kallt och mörkt ute men varmt inne med brasa, tända ljus ja då blir det mycket mys =).
Vi har tyvärr ingen öppenspis i vårt hus det få inte riktigt plats men vi har en köksspis som vi eldar i, och det är också mysigt.

Det blev tacos här hos oss också i kväll, det passar bra på fredagkväll.
Ha en bra helg, kram Rebecca.

Vit som snö sa...

Supermysigt med brasor. Vi har akelugn o den eldas det flitigt i från hösten o framåt. Myysigt!
Kram Cilla

Lisa sa...

Åh, vilken mysig öppen spis! Förstår att det går bra att plugga där, så rogivande som det måste vara att sitta framför den.
Tråkigt att persiennen inte passade, kan du dra för gardinerna så länge istället kanske?